Annons:
Etikettfiskar
Läst 1209 ggr
Ing-Marie
10/10/15, 3:55 AM

Jättebläckfisk strandad på Nya Zeeland

Annons:
Jassan
10/10/15, 9:12 AM
#1

Oj, så stor!!

https://jazzans.wordpress.com/

[peter54]
10/10/15, 10:12 AM
#2

Rätt bra bilder, men jag måste titta utan ljud för jag tål inte Aftonbladets TV-kanals ofattbart okunniga och löjliga kommentering av sådana här händelser.

Det är de där tioarmade jättebläckfiskarna som kaskelotvalen dyker extremt djupt, ner till 800 meter,  för att jaga. Det var på kaskelotvalarnas skinn som man fann ärr efter jättebläckfiskarnas sugkoppar och därmed kunde räkna ut hur stora bläckfiskarna kan bli. 

Då kunde man också börja förstå att de gamla kopparsticken som visar jättebläckfiskar hängande i riggen och dragande ner skeppet, sannolikt är trovärdiga. 

Armarna på de här bläckfiskarna har olika längd, men ett par av dem är upp till 18 meter långa och eftersom kroppen kan bli omkring två meter lång, innebär det en totallängd om 20 meter och 36 meters räckvidd.

Taggeman
10/10/15, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det som gör att den blir så lång är att den har 2 längre armar "fångstarmar". Dom drar till sig bytet med dom o sen håller den fast fångsten med dom andra armarna o tar stora tuggor ur bytet med papegojnäbben. Jättebläckfiskar

Jag har fiskat en del frisimmande mindre bläckfiskar. Dom är jättegoda rätt tillagade. Tioarmade bläckfiskar

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: