Annons:
Etikettdäggdjur
Läst 608 ggr
[Carpinus]
11/30/15, 11:11 AM

Sydamerikanska flodhästar blir stadsbor

Två flodhästar har sökt sig in till staden Puerto Triunfo för att finna bete i torkan i Colombia, och stadsbarnen har varnats för att gå för nära dem.

Flodhästar i Colombia? Ja, de härstammar från djur som på 1980-talet importerats av knarkkungen Pablo Escobar till hans privata zoo. När Escobars djurpark konfiskerades på 1990-talet och övriga djur togs därifrån blev flodhästarna kvar, och av de ursprungligen fyra djuren, en hane och tre hondjur, har det nu blivit en population på ett sextiotal individer.

De trivs uppenbarligen bra i traktens vattendrag, och de brukar beta bland tamboskapen på fälten i närheten av sjöarna. Men nu verkar torkan alltså fått vissa av dem att söka sig in till stadens gräsmattor, och även om lokalbefolkningen sägs gilla sina flodhästar så kanske det inte är helt oproblematiskt med flodhästar gående lösa på stan…

Källa: BBC

Annons:
Leffe
11/30/15, 11:38 AM
#1

En del städer har lösgående hundar och här flodhästar. Viss skillnad på storlek dock

Farwuq
11/30/15, 11:55 AM
#2

😃

En sak är klar, gå inte i vägen för dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leffe
11/30/15, 12:01 PM
#3

#2 Ja de ska vara ett av de farligaste djuren

Tjeja
11/30/15, 1:50 PM
#4

#3 ja precis.. Flodhästar ska ju döda mer folk per år än krokodiler gör tydligen. Så inte att leka med. Jag skulle nog vara skraj för dem även om det vore kul på samma gång! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
11/30/15, 2:02 PM
#5

Man borde skaffa ett reservat åt dem så de slipper staden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
11/30/15, 2:09 PM
#6

#5 problemet är nog inte att det inte finns utrymme för dem utan att det inte finns vatten och bete i de områdena nu och då vandrar dem förstås dit där vatten och bete finns.

Ett torrt reservat utan bete hjälper liksom inte.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Farwuq
11/30/15, 2:12 PM
#7

Men Colombia är stort.
Det måste finnas någon plats, där det är gott om vatten och bete.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
11/30/15, 2:28 PM
#8

Ett hot mot stammen är nog att avelsbasen varit för begränsad, man hade ju bara ett handjur i ursprungsbesättningen. Om man verkligen vill att flodhästarna skall finnas kvar beständigt kanske man i så fall skulle behöva öka avelsurvalet.

kamera0710
11/30/15, 3:03 PM
#9

I mina ögon verkar det vettigare att satsa resurserna på att skydda den inhemska faunan än på att rädda förrymda flodhästar.

Farwuq
11/30/15, 4:27 PM
#10

#9 Så du menar att det är bara till och och meja ner flodhästarna?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
11/30/15, 5:33 PM
#11

#10 Givetvis inte farwuq. Men problemet nu är tillfälligt för att det är torka och man kanske vill ha kvar flodhästarna i närområdet. Då får dem kanske lov att beta i trädgårdarna tills det blir regn igen å reservatet får tillbaka sin grönska.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
11/30/15, 7:16 PM
#12

Man kan utfodra dem på något sätt, så de inte går in i stan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
11/30/15, 9:26 PM
#13

#12 Det vore absolut ett alternativ tycker jag! Varför man inte gör något sådant vet jag förstås inte. Men nog låter det logiskt som en betydligt bättre lösning.

Men kanske är området så fattigt att ingen har råd att utfodra dem?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]
11/30/15, 9:57 PM
#14

Det kan röra sig om de två flodhästarna Joaco och Matildo, två rymlingar från farmen som är steriliserade för att inte lämna avkommor.

De äter tydligen c:a 300 kilo om dagen, så de kan nog vara rätt svåra att utfodra.

kamera0710
12/1/15, 6:42 AM
#15

#10 I allra värsta fall kanske det är bäst att skjuta dem. Annars kan jag tänka mig att det skulle gå att flytta dem till någon djurpark. Är ingen expert på flodhästar, men med vissa djur har det funkat utmärkt att flytta dem till djurpark vid vuxen ålder. En av Kolmårdens noshörningar är ett exempel.

Upp till toppen
Annons: