Annons:
Etikettfåglar
Läst 892 ggr
Bill&Bull
1/17/17, 3:24 PM

Mata änder

Jag har köpt havre som jag ska lägga ut till änderna, påsen är på 20kg, men så slog de mig bara.. hur mycket kan man lägga ut? Äter dom tills dom är mätta eller finns risk för att dom äter för mycket?

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
OlleA
1/20/17, 6:44 PM
#1

Jag tror inte att det är någon större risk att de äter för mycket. Antagligen fungerar det på samma sätt som när man matar småfåglar med frön, jordnötter, talgbollar osv. Där finns maten tillgänglig hela tiden och bör genast fyllas på när den tar slut. Att fåglar skulle föräta sig på sådant känner jag inte till, utan risken är mycket större att de inte hittar tillräckligt med mat nu på vintern. Du får prova dig fram, för det är inte bra om havren blir liggande och förstörs. Men blir den fort uppäten är det säkert ingen fara. Lycka till!

Olle

Tjeja
1/30/17, 6:55 PM
#2

Jag tror som Olle! 

Många djur kan föräta sig men har aldrig hört talas om fåglar som gör det.

De använder ju istället så enormt mycket energi för att flyga att de måste äta flera ggr sin egen kroppsvikt per dygn för att överleva liksom.

Däremot kanske man kan fundera hur "bra" mat det är bara ren havre för dem. Kanske behöver de lite annat att variera med också för att inte bli sjuka? Men vad vet jag inte riktigt. Vet inte vad som egentligen är "naturlig" andmat så att säga… men vet att änder i städer som lever på bröd de blir matade med av människor blir undernärda och får vitaminbrister fast de inte blir magra.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlleA
1/30/17, 10:21 PM
#3

Havre är säkert bättre än bröd åtminstone. Annars finns det specialfoder att beställa.

Olle

Bill&Bull
1/31/17, 12:50 PM
#4

Tack för svar! När jag prata med fågelcentralen för ett bra tag sen nu så sa dom att de skulle vara havre.

||My Love For Animals Is Immortal||

Tjeja
2/3/17, 2:04 AM
#5

👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: