Annons:
Etikettdäggdjur
Läst 1083 ggr
Rafflan
6/25/17, 3:13 AM

Va det en Varg?

Vi har några vargrevir i länet, men inget revir häromkring där jag bor. Dock händer det att unga vargar på utvandring går igenom våran kommun under vandringen.

Vid 02,00 ikväll när jag gick med hundarna och nästan var hemma springer något stort över gångbanan och ut på gräsmattan bredvid, men djuret stannar efter cirka 6 meter och vänder sig så den står med sidan emot och stirrar på oss, jag stod still med hundarna och vi stirrade tillbaka då jag försökte se vad det var för djur, var iallafall ingen hund.

Efter ganska många sekunder vänder sig djuret bort från oss och vandrar upp mot buskarna på andra sidan gräset, väl uppe i buskarna vänder den sig om helt så huvudet var rakt emot oss och stirrar på oss igen, då var den ca 12 meter bort. Då valde jag att gå in, och när jag stänger dörren ser jag hur den står kvar i buskarna och stirrar mot våran riktning.

Jag vart så fundersam, visst att vilt kan stanna och kolla läget lite, men aldrig vart med om att dem sprungit så lite som 6 meter bort innan dem stannar och kollar, och heller aldrig vart med om beteendet att något djur vänder sig om helt för att hamna med ansiktet emot oss, dem flesta stannar ju då och bara vrider huvudet bakåt och kollar vart man är innan dem fortsätter framåt.
Den värkade rädd när den sprang över gångbanan, men sen verkade den lugn och vaksam när den stod på gräsmattan och i buskarna.

Den var ca 50-60 cm i mkh men tänkte att en ung varg kanske är så liten? den var mörk i färgen, ej svart, hade lite ljus päls vid nosen, stående öron som en varg.

Med tanke på beteendet var tror ni, kan det vart en varg på genomresa som blev lite skrämd när vi dök upp?  eller finns det något annat djur där ute som stämmer in på beteendet?

Var det en varg är den nog borta imorgon, 200 meter bort sen är man framme vid landet = ängar och skogar, där trivs en varg nog bättre ^_^

Annons:
ylvala
6/28/17, 9:56 PM
#1

Vad häftigt! Jag vet några som har sett vargar som betett sig på samma nyfikna sätt. Som också har stannat och tittat så som du beskriver. Där jag bor finns det inga vargar alls, men jag har ändå sett tydliga spår av en varg en gång och det kan ju hända att ensamma vargar knallar runt lite. Särskilt yngre hanar. Jag tror att det kan ha varit en varg du såg.

Om inte en räv, man brukar bli förvånad över hur pass stora de är när man ser dem på nära håll, men dem kanske du känner igen 🙂

Tjeja
7/1/17, 11:06 PM
#2

Det kan inte ha varit en förrymd vovve från något närområde då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Rafflan
7/3/17, 9:43 AM
#3

#1 ja, för kan inte komma på andra vilt som kan mistas för varg som har sånt beteende. Jag vet att det är vanligt att ensamma vargar kan vandra, men det är ju ovanligt att man ser dem. Räv känner jag igen om det inte var en onormalt stor räv, men aldrig sett än räv bete sig på detta sätta, det är beteendet som fick mig att tänka på varg :)

#2 jag trodde först det var en hund när den rusade över vägen framför oss, men sen såg jag på sättet den rörde sig att det inte var en hund, och när den stannade och kollade på oss såg jag att det definit inte var en hund + att jag såg på mina hundar att dem var lite skeptiska emot "djuret", och kan ju vara en onormalt stor räv, men aldrig sett en räv bete sig på detta sätt med att stanna och kolla och vända sig om så den står med huvudet emot en :)

Upp till toppen
Annons: