Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 4345 ggr
tk1971
2017-05-25 19:12

Jättegeting?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det kom in nåt som såg ut som en onormalt stor (nästan 5 cm) geting här. Den surrade dovare än de vanliga getingarna. Vad kan det ha varit?

Tog några bilder. Av naturliga skäl (ville inte gå för nära!) blev de inte så bra…

Annons:
Sommarek
2017-05-25 19:14
#1

Bålgeting? De är större än vanliga getingar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kalindas
2017-05-25 19:21
#2

Hade inne ett sådant monster här för ett par dagar sedan. 😮

https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5lgeting

/Elisa

JMW
2017-05-25 19:32
#3

Bålgetingarna tycker jag är trevliga. Vi såg årets första häromdagen och hälsade den välkommen. Inte alls aggressiv utan bara ett trevligt inslag i trädgården. (Tycker jag då.)

Sommarek
2017-05-29 08:29
#4

#3 Håller med, tycker ofta de är mindre aggressiva än vanliga getingar; de är inte lika "på" och ska kolla en, utan håller sig för sig själva.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Blue_Lugia]
2017-06-21 07:48
#5

#3 Är så lagom "trevligt"med en stor bålgeting som surrar runt i lägenheten mitt i natten så man inte törs gå och lägga sig, speciellt när man har svår fobi! Jäkla odjur! Djurvän är jag, men getingar av alla dess slag har jag inget för! Usch! :(

Sommarek
2017-06-21 08:24
#6

#5 Getingar är inte odjur för att du råkar ogilla dom, utan en viktig del av naturen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Blue_Lugia]
2017-06-21 14:13
#7

#5 Getingar är odjur enligt MIG. Såklart vet jag att dom gör nytta i naturen men inte i mitt hem. Förlåt att du feltolkade mitt inlägg….

JMW
2017-06-21 14:31
#8

#5 När jag får in bålgetingar vilket händer då och då så hjälper jag dem ut med hjälp av ett glas och ett papper.

[Blue_Lugia]
2017-06-21 18:37
#9

#8 Oj! Det är helt otänkbart för mig! :O Får panik varje gång och stänger in mig i badrummet! xD

Sommarek
2017-06-22 08:39
#10

#7 Det är ingen feltolkning, du skrev att de var odjur, inte att de var det enligt dig. Jag svarade bara på exakt det du skrev.

#8 Jag gör likadant - med alla mindre djur som förvirrat sig in. Glas och ett vykort är perfekt, och säkert för alla inblandade.  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Blue_Lugia]
2017-06-22 13:14
#11

#10 Då var jag helt enkelt otydlig Dom ända djuren dom annars förvirrar sig in i min lägenhet (förutom getingar) är harkrankar och nattfjärilar. Dom släpper jag ut utan problem däremot. ^^

Lona
2017-07-23 00:07
#12

Funderar över om det är bålgetingar som byggt bo i mitt hus, de är GIGANTISKA! Dessutom brummar de högt som tusan - och går inte och lägger sig och sover eller vad nu vanliga getingar gör på natten. De flyger omkring ända in på småtimmarna. Vad som är lite märkligt är att jag har bara sett getingarna flyga IN där jag antar att deras bo är (uppe under taknocken), däremot har jag inte hittat någon utgång? Har verkligen studerat stugan från alla håll och kanter, men ser bara vanliga getingar som väl har ett annat bo, inte en enda jättegeting som kommer ut?? Skumma getingar här i Floda, förra sommaren hade jag ett flertal som flög in och kröp ner i täcket! Efter att ha blivit stucken två gånger så fick jag skaka det varje gång jag skulle lägga mig, efter tionde getingen i sängen så får jag erkänna att hag tog bort boet på utsidan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tjeja
2017-08-08 04:34
#13

#12 Huga det låter riktigt läskigt! Där i Florida finns ju dessutom sådana jättegetingar som inte finns i sverige. Du gör nog bäst i att anlita någon pesticider (eller vad det heter) som får komma och ta bort det boet du har under taknovken. De där riktigt stora ska ju vara både mer aggresiva och giftiga nämligen. Getingar är ju rovdjur som äter kött och andra insekter. Huuu ryser!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
2017-08-08 04:36
#14

#0 Tk1971, är det röntgenplåtar du fotat getingen emot i ena bilden?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tk1971
2017-08-08 06:47
#15

#14: Röntgenplåt? Nej, det är en glasbetongruta.

Upp till toppen
Annons: