Annons:
Etikettfåglar
Läst 810 ggr
marsisen
2017-08-19 20:02

(Duva?) fågelunge skadad?

Såg denna lilla fågel vid trottoaren nära hemmet, gick närmare för att se om den kunde flyga men var "bunden till marken". Ser inga andra fåglar i närheten men finns gott om duvor i området om det är vad det är. Har tagit hand om en fågelunge förut, och undrar nu om det ser ut som att denna lille vän behöver hjälp? Enligt mig ser h*n rätt mogen ut, men just att den är så ensam o inte ens rör på vingarna..

animal power <3

Annons:
Sommarek
2017-08-19 20:18
#1

Ser ut som en duva från det lilla jag kan se. Kan du höra med Katastrofhjälpen för fåglar och vilt? De brukar kunna ge råd, men ger sig tyvärr inte gärna ut själva (efter mina erfarenheter).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annielle
2017-08-19 20:49
#2

Låt den vara skulle jag säga helt klart, det brukar vara föräldrar till den omkring som matar den om den inte kan flyga, den är ju som sagt rätt stor också.

Av det jag såg av det du filmade kunde jag inte se att den var skadad, varför tror du det?

Jag och en granne tog hand om en liten duva (betydligt yngre än din) som låg bredvid trottoaren precis bredvid en busshållplats alldeles ensam, vi fick rådet av någon fågel/djurjour vi ringde att låta den vara kvar p.g.a. just det att det är vanligt att föräldrarna är i närheten (även om man inte ser dem) dock flyttade vi upp den i ett träd precis där och lade den i något så att den inte skulle trilla ner, men det borde vi nog inte ha gjort för någon dag senare hittade vi den död….föräldrarna hittade den troligen inte?!?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

marsisen
2017-08-19 23:22
#3

#2 skadad o skadad, tänkte mer att den åtminstone skulle flaxat lite med vingarna när man kom så pass nära att man kunde ta upp den, av det jag sett av andra ungar då. Men hoppas att det är som du säger, att det är föräldrar i närheten, kan hålla utkik lite till :) #1 ja det kan nog göra, tack!

animal power <3

Annielle
2017-08-20 09:39
#4

Ok, ja det är ju svårt att säga om det är något fel då, kanske är den sen i att lära sig flyga?!? Mindre rädd än många andra fåglar?!?

Ja, att hålla utkik är ju bra, det skulle jag också ha gjort och ev lagt något att äta i närheten av den, har dock lite dålig koll på vad man matar fågelungar med som människa, men den informationen finns säkert på nätet om du googlar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

marathos
2017-08-22 11:42
#5

Hej, hur har det gått?

marsisen
2017-08-27 08:32
#6

#5 Hej! Har inte sett fågeln något mer sen sist tyvärr, får hoppas på det bästa!

animal power <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: