Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettdäggdjur
Läst 175 ggr
Fornöga
2026-08-02 11:32
1

Mufflonfåret- här för att stanna?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mufflonfåret hör normalt inte hemma i vår fauna, men djur som rymt från hägn samt vad som misstänks vara illegal utplantering gör att det inkommer rapporter om djuret med jämna mellanrum, från Dalarna, Bohuslän och Skåne bland annat. 2018 uppskattades antalet frilevande mufflonfår till ettusen individer enligt Naturvårdsverket, och redan då fanns förslag om att förklara det som invasiv art, men inget beslut föreligger ännu om den saken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mufflonf%C3%A5r

https://www.wwf.se/djur/arter/mufflonfar/#artdata

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2026-08-02 11:38 av Fornöga
Pyttelite
2026-08-02 11:35
1

Verkligen trist med illegala utplanteringar - de som gör detta inser inte hur stor skadan blir.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
2026-08-02 11:42
1

#1 Ja, det är bekymmersamt…😟

Att släppa ut främmande arter i naturen är olagligt och kan skapa stora problem för både vilda djur, tamdjur och lantbrukare. Tyvärr har arter som mufflonfår, rödhöna och kungsfasan på senare tid dykt upp på flera platser i Sverige, även i Skåne.
  • Redigerat 2026-08-02 11:49 av Fornöga
Fornöga
2026-08-02 11:56
0

Fårbonde i Bohuslän tvekar om att skaffa fler tamfår på grund av Mufflonfårets utbredning i markerna, men Länsstyrelsen säger att mufflonfåren inte är något prioriterat ärende.

https://www.sverigesradio.se/artikel/vilda-mufflonfar-oroar-farbonde-i-sotenas

Niklas Christensson bygger ut sin gård i norra delen av Sotenäs kommun och planerar att skaffa fler får.
  • Redigerat 2026-08-02 11:58 av Fornöga
Pyttelite
2026-08-02 12:20
1

#3: De är ju svåra att utrota när de väl kommit in.

Fornöga
2026-08-02 12:26
1

#4 Mycket känns ju igen från vildsvinets återetablering i form av hägnrymlingar och direkta utsläpp. Till skillnad från Mufflonfåret har vildsvinet dock funnits här tidigare men då utrotats, vilket gjort att det inte klassats som invasiv art.

Vildsvinet är ett av Europas mest livskraftiga viltarter, känt för sin extrema anpassningsförmåga och höga förökningstakt.
  • Redigerat 2026-08-02 12:39 av Fornöga
kamera0710
2026-08-02 13:37
1

I Södertälje kommun ser jag mufflonfår då och då.

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Mig veterligen finns det inte ett enda Mufflonfår på Öland. Däremot vet jag att det finns en eller några flockar runt Västervik och Gamleby. Men det är ju nordöstra Småland.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

chokladälskare
2026-08-02 13:53
0

De ska bort innan det blir för många.

• Redigerat 2026-08-02 13:59 av chokladälskare
Pyttelite
2026-08-02 13:57
0

Enligt artfakta finns den överallt i Sverige om 50 år.

https://artfakta.se/risklistor/2024/taxa/246283

Artfakta är platsen som samlar relevant information om våra arter. Lär dig känna arten, dess naturvårdsstatus, se kartor och bilder, eller använd nycklar för att artbestämma.
Fornöga
2026-08-02 14:34
0

#9 Låter illa…😮

Vargnatt
2026-08-02 14:47
1

Otroligt majestätiska hannar imponerande horn. Dom finns här i dalarna men inte på orten där jag bor mig veterligt så har ingen information om dom gått ut.

Vildsvinen däremot har vi en hel del av dom har även vart in i trädgården men inte förstört så mycket för oss bara lite peppar peppar däremot i området nedanför där hästgårdar och hagar finns intill Siljan har dom gått lös ganska så bra periodvis.

Nu var det ett tag sedan jag hört något men vi har mycket vilt här inpå knuten björnar vargar lodjur och alltmer tar dom sig närmare bebyggelsen i takt med att människan skrämmer bort dom från sina egna naturliga habitat.

Fornöga
2026-08-03 08:32
3

• Redigerat 2026-08-03 08:32 av Fornöga
Draken
2026-08-04 13:29
2

Jag förstår att fårbönderna är oroliga. Har pratat med en fårbonde som vi brukar vara hos och valla med hundarna, och han är orolig för att Mufflonfåren skall ta sig in i hans hagar och betäcka tackorna.
Nu finns, vad jag vet, inte Mufflonen just här uppe, men de lär väl dyka upp om de får sprida sig hejvillt.

Läste också om en annan fårbonde, någonstans neröver i Sverige, som hade settMufflon i ena fårhagen, och han blev jätterädd. Tack och lov så var inte, vad jag förstog, hans får i just den hagen då, men han vågar ju absolut inte släppa fåren på den sidan i den hagen.

Det är ju helt sjukt att inte kunna låta sina egna djur gå i de egna hagarna pga att idioter har satt ut invasiva djur, fullt medvetet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Vargnatt
2026-08-04 15:59
2

Mufflon får är inte ett hot mot andra djur dom är inget hot mot får i hagar men dom kan betäcka dom vilket är naturligt i alla våra djurs värld det får vi inte glömma djur betäcker varandra hela tiden så vad är så främmande med dom här fåren ?

Jag tror inte på invasiva arter varken när det kommer till djur eller natur vi har ett samspel med moder jord som gäller över alla gränser i världen vi är Moder Jord vi är ett vi hör i hop annars skulle vi inte blandas precis som med människor vi är liv.

Det här är människans påfund medans i djurens värld och i naturens kraft vi har förlorat en värld som skulle kunna leva i samklang om vi lyssnar till dom vilda djuren och låter dom få plats på riktigt så skulle vi leva sida vid sida.

Pyttelite
2026-08-04 17:02
1

#14: Tyvärr är det så att främmande invasiva arter kan sprida andra sjukdomar än vad som finns naturligt och dessutom tränga undan arter som är hemma här.

kamera0710
2026-08-05 06:01
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mufflonfår utanför Södertälje.

Draken
2026-08-05 09:04
1

#14: De är ett stort hot mot andra djur med tanke på smittspridning. De kan ha smittor som våra tama får inte har eller inte ens klarar av.

En seriös bonde vill gärna ha koll på hur, var och när hans tackor betäcks. Så jag förstår mycket väl att de är oroliga. Mufflonen väger väl dessutom betydligt mer än våra tama får gör, så de kan ju dessutom skada tackan under parning.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2026-08-05 09:05
1

#16: De är jättefina, men de finns ju inte naturligt i Sverige, Och det skapar oro både hos bönderna och den övriga befolkningen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis