Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettdäggdjur
Läst 115 ggr
Fornöga
2026-05-17 10:05
2

Rådjur

Hittar ingen artspecifik tråd för rådjur, så jag öppnar härmed en sådan.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Fornöga
2026-05-17 10:05
2

Wilhelm Nyström på Expressens ledarsida värnar om våra rådjur och vill se aktiva åtgärder som förhindrar att nyfödda kid dödas av slåttermaskiner på vallarna. Lösningar finns, som drönarövervakning och/eller volontärsinsatser menar han.

Var fjärde rådjurskid krossas ute på fälten. Om bönderna inte hinner rädda djuren måste volontärer släppas in i jordbruket.
Rådjurstoken
2026-05-17 13:14
2

BRA att detta uppmärksammas! 👍 Jag hoppas att det ska bli allt vanligare att man söker av fälten med drönare efter kid, för att flytta undan dem när man slår och sedan lägga tillbaka dem när det är över så att mamman hittar dem igen. Vill man inte ta till så avancerade (och effektiva) metoder, finns även annat man kan göra. I stället för att börja utifrån kanterna kan man till exempel börja skörda inifrån mitten och sedan arbeta sig allt längre utåt kanterna. Har kiden blivit lite rörliga, springer de då utåt kanten för att förhoppningsvis snart hamna utanför fältet. Börjar man utifrån och rör sig inåt, är risken stor att även kiden springer några steg inåt mitten och lägger sig där och trycker när de inte ser någon utväg.

Fornöga
2026-05-17 22:23
3

Ja, drönare har tydligen tagits i anspråk för att spåra rådjurskid i åtminstone tio år, och användandet ökar i takt med att drönarna utvecklas. Tyskland har kommit långt på området- förra året delade tyska jordbruksministeriet ut 1,5 miljoner euro i bidrag till olika naturvårdsorganisationer och -föreningar till inköp av drönare med värmekameror för avsökning av slåtterytor innan maskinerna börjar rulla. Källa.

Tyska jordbruksministeriet (BMEL) har meddelat att de i år avsätter 1,5 miljoner euro för inköp av drönare med värmekameror. Det här bidraget är avsett ...
Fornöga
2026-05-17 22:27
3

#3 Ett svenskt exempel på drönaravsökning i samband med slåtter.

Det är effektivt att använda drönare innan första vallskörden för att minska antalet döda rådjurskid.  
Rådjurstoken
2026-05-18 20:03
2

Jag vet att Tyskland är ett föregångsland på området, för sedan ganska många år har jag kontakt med en tysk rådjursexpert som säkert har varit en av de drivande på området. Härligt att det äntligen börjar komma här i Sverige också! 👍

Fornöga
2026-06-07 19:15
1

"Världen är så stor, så stor"… 😏

Mamman stod och övervakade insatsen på håll.
Rådjurstoken
2026-06-07 20:11
2

Härligt! Dagens hjältar! 👍