Född fri - lejonet Elsa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur många kommer ihåg lejonet Elsa?
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus
Jag minns henne. Två fina filmer gjordes.
Boken, Född fri, var min favoritbok när jag hade lärt mig att läsa.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
#2 Läste dem också, men det var filmerna som gick in i mitt hjärta. Tror att de är de bästa jag sett. Det är i alla fall de filmer som helt blivit kvar i minnet
Born Free - Född fri
1960
Berättelsen om lejonet Elsa
Living Free - Leva fri
1961
Historien om lejoninnan Elsa och hennes ungar
Filmerna kom 1965 respektive 1972
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus
Tänk att både Joy och George Adamson mördades. Hon i hemmet i naturreservatet Shaba National Reserve i Kenya 1980. Han mördades 1989 av tjuvskyttar.
Jag minns båda filmerna. Kommer ihåg att jag grät hejdlöst när hon blev fri och senare kom tillbaka med sina ungar och visade upp dem. Jag såg dem på tv och var ju inte ens 10 år då första filmen visades.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Visst reagerade man när hon kom med ungarna. Om jag minns rätt så var hanen en bit bort och kallade på dem sedan.
Var det inte George Adamson som tog hand om Lejonet Christian också?
Det var två unga killar tror jag. Ska kolla.
John Rendall och Ace Berg
Jo, de köpte ju Christian i London men sen fick han ju flytta till Afrika och träna hos någon man i ett reservat för att bli fri och jag tror det var samma Adamson.
De var ju nere efter flera år och hälsade på Christian och han kände igen dem direkt.
#8 Du har rätt det var George Adamson Wildlife Preservation Trust som anpassade Christian till ett vilt liv.
Härligt! Det väcker upp massor av känslor..🙂😢😍
Länker leder bland annat till en bild på George Adamson och Christian
Kommer naturligtvis att tänka på lejonet Simba här i Borås som Sigvard försökte tämja till att vara fri. Även tigrarna Lillan och Rani som Jan Lindblad och hans Pia hade lösa hos sig och som de ville släppa fria i Indien (tror jag). De hamnade ju här i Borås djurpark också eftersom de inte fick tillstånd eller vad de var, att försöka med sitt projekt.
#14. Jag köpte boken om Christian för några år sedan då denna historien blev känd. Helt underbar bok som berättar allt om hela historien från början till slut och med massor av härliga bilder på dem.
Simba var djurparkens första invånare. Vet inte om Simba blev fri, men finns nu uppstoppad på Göteborgs Naturhistoriska museum.
Kommer ihåg att Jan Lindblad hade två lejon, men inte vad som hände med dem
Simba blev aldrig fri. Han dog 1971
Nej, Simba blev aldrig fri, han hamnade ju här i djurparken. Hans gener lever vidare i lejon hanarna som de har behållit efter honom. Armani som nu leder flocken häruppe är i rakt nedstigande led efter Simba.
Rani och Lillan var tigrar, bodde ju här uppe i många år, en av dem blev sjuk och avlivad och den andra fick bebisar men kommer inte ihåg vilken som fick ungar. Ingen av de avkommorna finns kvar här nu. Vet inte ens om någon av ungarna flyttades till andra parker eller vad som hände dem.
Vet bara att det kom 3 nya hanar hit för många år sedan och så skaffade de 1 hona men hon blev dödad av en av hanarna. Antar att det var den hanen de sen flyttade på och sen hade de, de resterande 2 bröderna kvar i många år men för 2 år sen kom det 1 ny hona hit som de skulle försöka para ihop med någon av dessa bröder, men vet inte hur det gått för dem.
Jag har inte varit uppe i parken på 2 år.
Mycket OT detta , då tråden skulle handla om lejon men det kan ju vara kul att veta ändå!
Jag var i djurparken 1975 och blev verkligen förtjust i den. Tänkte åka dit i somras, men måste ju byta tåg och då blev det problem med elrullstolen. Sedan detta med syrgas. Vi får se om det blir något nästa sommar
#17, 18. Ja, jag har sett det uppstoppade skinnet nere på muséet i Göteborg. Det var det mest vedervärdiga försök till uppstoppat lejon jag sett!😮 När jag sa det till tjejen som jobbade där, så såg hon helt chockad ut och hon försökte skylla på att han var gammal. Ja, svarade jag, det hade varit bättre att de begravt honom hel i Borås djurpark.
Fattar inte ens vad hans skinn har nere i Göteborg att göra?! Han växte upp bara några km härifrån och levde sitt liv i parken ca 300-400 m härifrån.
Det är något inte jag heller förstår
Born free league
Jag har läst böckerna om Elsa, men aldrig sett filmerna.
Var positiv -må bra
Jan Lindblad framförde sin skepsis mot att föda upp ett ensamt kattdjur, i boken "Tigrarna". Detta eftersom han betonar vikten av att de kan träna styrka med mera för framtiden på varandra.
#17 Simba blev inte fri, han blev kvar i Boråsparken tills han dog.
#15 Tror inte att Sigvard Berggren hade några planer på att återge Simba friheten, har läst hans bok Vilda vänner om hans grundande av parken. Den handlar väldigt mycket om just Simba.
Vad gäller Jan Lindblads tigrar hade han fått klartecken att ge dem friheten i ett indiskt reservat innan han tog hand om dem. Men sedan ändrades detta, därför kunde de inte få sin frihet. Lillan fick i alla fall ungar när båda var i Kolmården (de bodde där några år innan de hamnade i Borås).
Vad bra då har vi fått hela historien hur det gich för Simba, Rani och Lillan.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld