Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettdäggdjur
Läst 69 ggr
Fornöga
2026-08-19 09:48
1

Varg

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kortfilm från Rovdjurscentret.

Vargen är ett djur som väcker känslor, även om vargdebatten inte är lika het som på 1980-talet, då de första reviren i Värmland upptäcktes. Vissa debattörer anklagade då Naturvårdsverket för att i smyg ha planterat ut vargar, vilket förstås förnekades å det bestämdaste från myndigheten.

Att debatten inte är lika intensiv idag betyder inte att den har dött ut- "säg varg och alla har en åsikt", skriver sajten De 5 stora. Ingen kan väl undgå att uppröras av bilder på tamdjur som dödats i vargattacker, och bland de mest kritiska vargmotståndarna förekommer det sådana som förespråkar och bedriver tjuvjakt på varg.

Enligt WWF har vi en stam på cirka 350 vargar i landet och idag finns det revir ända ner i Götaland- det är inte ovanligt med vargrapporter från Skåne, en utveckling som nog ingen kunde förutspå på 1980-talet. Vargen är dock markerad som "starkt hotad" av Artdatabanken.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Det är nog inget annat djur i vår del av världen som rör upp så starka känslor hos människor som vargen. Säg varg och varenda människa har en åsikt!
  • Redigerat 2026-08-19 09:49 av Fornöga
Fornöga
2026-08-19 09:53
1

Det händer ibland att vargar ses i närheten av våra storstäder, och i år har det i reviret "Norra Stockholm" (några mil från storstaden visserligen) skett en föryngring med sex valpar.

Källa.

Sedan i vintras har Länsstyrelsen Stockholm följt två vuxna vargar. Nu har de upptäckt att det fötts sex stycken vargvalpar.
Carmarino
2026-08-19 09:57
1

För några år sedan var det en varg som hade förirrat sig in i utkanten av Helsingborg. Såvitt jag minns sprang den om kring på ett industriområde inte så långt ifrån motorvägen. Kommer inte ihåg vad som hände med den, men förhoppningsvis insåg den sitt misstag och återvände till naturen igen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Draken
2026-08-19 10:14
1

Problemet är ju att de flesta anser att vargen skall utrotas. Det tycker inte jag, tvärt om så tycker jag den skall fridlysas tills dess att stammen har återhämtat sig igen.

Det är otroligt vackra djur.

wolf_meadow_portrait.jpeg

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fornöga
2026-08-19 10:18
0

Mer om vargjakt i nedanstående tråd (från 2018-2020).

https://vildadjur.ifokus.se/discussion/1470084/angaende-vargjakt

• Redigerat 2026-08-19 10:20 av Fornöga
Vargnatt
2026-08-27 15:47
2

#3: Jag kan bara hålla med dig 👍 Vargen borde fridlysas och det är människan som helt och hållet skapar alla problemen med våra vilda djur vi är orsaken inte djuren det är vi som inkräktar på deras revir inte undra på att en del vilda djur blir arga och irriterade vi kan se enkelt på det om någon beträder våra hem det vill vi inte vara med om.

Alla djur borde fridlysas alla ska få vara ifred vi har fantastiskt fina vilda djur i vårt avlånga land vem är vi att beröva dom sina hus hem familjer tänk om djuren gjorde lika mot oss det hade vi aldrig accepterat så ja fridlys är oerhört viktigt.

• Redigerat 2026-08-27 15:48 av Vargnatt
TccT
2026-08-29 01:02
1

Är inte vargen fridlyst?

Vargnatt
2026-08-29 08:05
3

#6: Kollade och jo den är fridlyst det hade jag ingen som helst koll på 😳däremot får jägare jaga med licensjakt ett begränsat antal under strikta former likaså skyddsjakt kan beviljas av länsstyrelsen för att stoppa skador på tamdjur eller renar står det att läsa.

Bra du tog upp frågan 👍 för det här har jag helt missat nu jagar jag inte men man vill ändå känna till och det är toppen toppen att vargen är fridlyst 🐺

Draken
2026-08-29 09:38
0

#6: Det visste jag faktiskt inte, eftersom det bedrivs fortfarande jakt på den. Skyddsjakt, okej det kan jag köpa, men licensjakten kan de skrota

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis