Vilda djur iFokus

Vilda djur

Läst 225 ggr
Liz85
2024-08-06 05:27
4

Grävlingsmöte

Mötte en grävling imorse, mitt i stan. Jag trodde först det var en fet katt som kom runt hörnet. Men när jag insåg att det var en grävling som kom strosande så blev jag väldigt förvånad med glad. Inte var dag man stöter på en sån irl. :)

Grävlingen däremot var inte lika glad i mötet och tvärvände för att sen dra därifrån som en avlöning. 😅 Av den anledningen fick jag tyvärr ingen bild på den. Hade annars varit kul att haft det på bild, för eget minne om inte annat.

Magi-cat
2024-08-06 08:59
2

#0 Vad mysigt att se grävling! Fast undrar hur den hamnat i stan och hur det går för den? Alla är tyvärr inte så förtjusta i grävlingar har jag märkt …

Här (mer på landsbygden) har vi turen att få se grävling lite nu och då. Ibland ungar också!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Liz85
2024-08-06 10:18
1

#1: Ja det var en upplevelse. Men vad jag hörde av en kompis sen så var det kanske tur att grävlingen ändrade sig och drog. De kan tydligen vara rätt aggressiva när de blir trängda.

Magi-cat
2024-08-06 10:59
2

#2 Jo, om de verkligen är trängda och ansatta, men i vanligt umgänge är de inte aggressiva alls utan gör vad de kan för att undvika kontakt…
Det finns så mycket fördomar om grävlingar, som det där att de biter tills det krasar … Helt fel!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TccT
2024-08-06 11:13
2

För ett par dagar sen tittade en grävling fram ur diket efter vägen men vi hann bromsa. Bara huvudet dök upp. Men den vände och sprang in i bushen igen som en liten tank😄 Inte varje dag man ser levande grävlingar vid vägar.

Fornöga
2026-08-13 18:05
1

Kändisgrävlingen Ture hotad till livet. 🦡

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Rådjurstoken
2026-08-13 20:18
2

#5 Väldigt tråkigt, men tyvärr är det inte ovanligt att det blir problem när vilda djur blir alltför tama och börjar förknippa människor med mat. När jag hade min rådjursmatplats i skogen stod foderställen en bit bort från huset. Jag försökte inte locka rådjuren så nära som möjligt, och absolut inte handmata dem. Ibland är det bra att hjälpa vilda djur om man gör det på rätt sätt. Men målet ska inte vara att göra dem tama.

Fornöga
2026-08-13 20:34
0

#6 Ja, ibland kan bekantskapen växa över huvudet både på middagsgäster och värdar..😏

Se även igelkottetråden.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Igelkottar i trädgården kan kännas gulligt, men regelbunden matning kan göra dem påstridiga. Här berättar Robin Qval Wold om igelkotten som började bitas – och råden från viltrehabiliterare.
Rådjurstoken
2026-08-13 21:04
1

Som sagt, ska man mata vilda djur är det alltid bäst att hålla ett visst avstånd till dem. Det är viktigt att ha rätt kunskap. Man ska vara medveten om att det kan gå överstyr om man gör fel, och i så fall kunna sluta i tid. Beträffande min rådjursmatning var jag hela tiden klar över en sak: Skulle vildsvin dyka upp, var det läge att genast avsluta all matning för säsongen. Inte minst för att grannarna skulle bli vansinniga om de fick sina trädgårdar uppbökade och ansåg att jag hade lockat dit svinen. Som väl var såg jag aldrig några vildsvin (eller spår av sådana) vid matplatsen, så jag kunde fortsätta rådjursmatningen på vintrarna så länge jag bodde där.