Björnen
"Björnen" är en film som satt djupa spår i mig. Världssuccén som setts av 30 mijoner biobesökare.
Oscarbelönade Jean Jaques Annaud har regisserat detta episka äventyr om en björnunges första dramatiska levnadsår, där den på egen hand får kämpa för överlevnad. En modern klassiker som spelat in över 1.5 miljarder kronor världen över.
1800-talets kanadensiska vildmark. En björnunge lever lyckligt i bergen tillsammans med sin mamma. När ett stenras dödar henne får han helt plötsligt klara sig på egen hand. Han söker skydd hos en fullvuxen kodiakbjörn och en vänskap börjar långsamt gro. Tyvärr är en grupp pälsjägare dem på spåren…
Jean Jaques Annaud har regisserat detta vackra episka äventyr som krävde år av förberedelser. En film helt unik i sitt slag och en av de största biosuccéerna i Frankrikes historia.
Orginalets titel är L'Ours. Skådespelare i filmen är Tcheky Karyo, Jack Wallace, Andre Lacombe
Foto: "Kodiak bear in germany" av S. Taheri - zoo, own work. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kodiak_bear_in_germany.jpg#/media/File:Kodiak_bear_in_germany.jpg Källa: Ginza.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En snutt ur filmen
Gosh! Den filmen vill jag se!!!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Filmen är fantastisk, särkilt vad gäller fotot. Plotten är dock högst osannolik eftersom en vuxen björnhane som dessutom är skadad, aldrig skulle missa ett så lättfångat mellanmål som en björnunge.
#3 Ja, handjur dödar ju ofta ungar de inte är far till om de får chansen. Drivkraften i livets utveckling är ju att varje individ försöker sprida sina gener maximalt, dvs få så mycket avkomma som möjligt.
2026 Skiter Björnen i skogen? Svar ja, och nu samlas deras spillning in i Norrbotten för att kunskapen om djurets tillvaro skall förbättras.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Blir mest berörd av att Leffe startade den här tråden.
Han är så saknad.
/Maria
Så saknad!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
"Björnens ekologi, beteende och samspel med människan, nu finns mer än 40 års björnforskning från Sverige och Norge sammanfattad i en ny rapport", skriver SLU på sin hemsida.
"Sedan 1984 har forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och Norska institutet för naturforskning, NINA, följt över 940 brunbjörnar i det Skandinaviska björnprojektet. Det är ett av världens mest omfattande och långvariga forskningsprojekt om vilda djur."---
"Björnen är ett exempel på en framgångsrik återhämtning efter att arten gått från att vara på gränsen till utrotning, med endast 130 individer kvar i Sverige 1927, till att idag ha en population på uppskattningsvis 2 500 djur.---
#6 Absolut! Fast Leffe är ju på ett vis närvarande ändå, genom att det han en gång skrev fortfarande har relevans- som här, elva år efter trådstarten. Det kanske är det bästa sättet att hålla bilden av hans betydelse för iFokus vid liv? (Även den aktiva tråden om ekorrar är startad av Leffe).
- Redigerat 2026-08-02 09:19 av Fornöga
Har fortfarande inte sett en vild björn, trots att jag är uppvuxen nära ett av Europas björntätaste områden, Strömsunds kommun.
Vad gäller Leffe var/är vi facebook-vänner. Eftersom hans konto finns kvar kommer varje år en avisering om hans födelsedag. Det känns lite makabert.
#9 Har aldrig sett någon av "de fyra stora", björn, lo, Järv eller varg. Har visserligen aldrig bott längre norrut än Kilsbergen, men åtminstone lo och varg vandrar ju numera även i södra Sverige.
#11: Har sett alla, men bara i djurparker. 😉
För några år sedan var det en varg som hade förirrat sig in i utkanten av stan inte så långt härifrån, men den försvann rätt snart igen har jag för mig. Hade nog ändå inte lyckats se den, för den rörde sig rätt snabbt så det var nog mest en lyckträff om man fick syn på den. Björn och Järv tror jag inte vi har några på de här breddgraderna, men lo lär finnas någonstans i skogarna i Skåne, även om de är sällsynta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har sett lo i Ödsmål norr om Stenungsund.
/Maria
Här är vi ganska så vana att se dom alla i skog och mark men det finns också tillfällen när dom kommer in i bebyggelsen så som trädgårdar och samhällen plundrar soptunnor med mera i jakt efter mat.
Att möta dom här djuren är egentligen inte farligt i sig däremot ska vi ha respekt för deras sätt att leva det var inte så längesedan jag såg ett lo men den katten var mer rädd för mig än jag för den och mycket har att göra med om dom vaktar ungar som ett exempel eller sina revir.
Björnar har jag mött många gånger när jag vart ute och ridit i skogen eller plockat bär men oftast bryr dom sig inte dom gör sitt och lämnar man dom ifred håller en distans så brukar det inte vara problem.
Det man ska vara vaksam på är om björnen eller andra vilda djur är stressade för vi vet inte om människan stressat dom innan vårat möte med dom så där behöver vi vara uppmärksamma hur dom beter sig ett stressat vilt djur där är människan ofta orsaken.
Nu mot hösten är björnarna också väl mättade att möta en björn på tidigare våren innan dom ätit upp sig kan vara mer stressande när dom är hungriga och har honan dessutom ungar då ska man absolut rygga tillbaka vända och gå åt ett annat håll.
#8 Jag minns också Leffe även om jag inte kände honom och vi var på olika forum så möttes vi ibland och vi hade även en liten PM kontakt med ett annat konto som jag hade på den tiden.
Den killen gjorde så mycket för i fokus omtyckt och uppskattad av så många och att se hans gamla trådar komma till liv ja jag håller med dig han är med på något vis det känns varmt och en saknad infinner sig hur det var förr på i fokus vi hade behövt ha den tiden kvar och här bidrog Leffe till så enormt mycket med den goda stämningen som var då 👍
I Lycksele kommun överfölls en bärplockare av en björn i fredags. Hon tillfogades svåra riv- och bitskador, men räddade troligen livet genom att spela död.
- Redigerat 2026-08-02 18:31 av Fornöga
#15 Polisens vilt- och rovdjursansvarige säger att det är mycket ovanligt med björnar som attackerar människor, men att det aldrig skadar att prata och skramla när man rör sig i björnmarker- björnen brukar dra sig undan om den märker att det finns människor i dess närhet.
Enligt Naturvårdsverkets populationsuppskattning bestod den svenska björnstammen 2023 av 2450 djur, uppger man på WWF:s temasida om brunbjörnen.
- Redigerat 2026-08-20 11:56 av Fornöga
"Jakten startar 21 augusti och pågår som längst till och med 15 oktober, eller den tidigare tidpunkt då jakten i respektive område avlyses. Licensjakten på björn är en viktig del av rovdjursförvaltningen där alla som är involverade i jakten har en möjlighet att bidra men också ett stort ansvar att den genomförs på ett korrekt sätt, enligt gällande lagar och regler och med god jaktetik", skriver Polisen på sin hemsida inför årets björnjakt.
#18 Åttio björnar fälldes på första jaktdagen. Eftersom den totala tilldelningen är 394 djur så lär inte jakten pågå till den 15 oktober…
Men så hemskt, så det är helt ofattbart! 😭😡
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kan man bli mer ledsen jag tror inte det vi säger hur viktigt det är med naturen och djuren hur viktigt vårt samspel är men ändå dödar man ändå anser sig människan ha rätten över våra vilda djur.
Gå ut i skogen må bra ta hand om dig säger människan njut av det vilda men det tas ifrån oss och djuren för varje djur som blir dödade av våra jägare det är vi människan som tydligen ska ha mer rätt till vilda djurens habitat än dom själva.
Det här är ju själva H-vetet uppriktigt sagt vilka är vi att inkräkta på djurens bostäder familjer barn deras liv vilka tror vi människor att vi faktiskt är som tar ifrån dom livet.
Skogen och naturens djur ska befrias dom ska få leva en del säger ja men dom blir för många men vi människor blir inte vi för många på jorden som tar över djurens naturliga liv ska vi också skjutas av med alla samhällen och städer vi byggt upp genom tusentals år med alla hot mot vår moder jord och alla vilda djurens hem som vi tagit över.
Vart finns prioriteringarna för liv är inte alla liv lika värda något som förespråkas så stort. Vem är vi att gå ut i skogar och döda djur för dom stör oss säger vi men är det någon som stört så är det människan som stör dom vilda djuren inte dom vilda djuren som stör människan.
Idag var jag ute i skogen och red jag såg två björnar. Hästen var så klart lite avvaktande men inga som helst dramatiska scener björnarna fanns där jag och hästen fanns där men det var ingen som helst dramatik.
Varför gör man sak och drama när livet är så enkelt att djur och människor hör ihop i skog och mark se till våra likheter istället att vi är ett tillsammans här och nu varken jag eller hästen for illa av björn mötet vi mår bra.