Svenska vilddjurens värsta tid är nu
Hösten är de vilda djurens värsta tid när jägare och svampplockare är ute i skogarna. Expertens råd: Släpp inte djuret med blicken och backa undan.
Läs mer i Göteborgs Posten
Det tror jag är ett bra tips.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Visst är det nog rätt bra tips. Men sen kan man diskutera om detta verkligen är djurens värsta tid. Eller om en sträng vinter är värre. Beror lite på vilka vilda djur man pratar om tror jag.
mvh Martin
#2 Det tror jag också. Fast vinter tillhör deras liv ändå trots allt.
Var positiv -må bra
Man kan knappast säga generellt vilken som är de vilda djurens värsta tid. Som Martin skriver beror det på vilka djur man pratar om, och även vad man menar med värsta tid. Varje tid har sina faror. Om vi tar mina favoriter rådjuren som exempel, så är stränga vintrar en stor fara då många svälter ihjäl - allra värst är senvintern och den tidiga våren innan växtligheten har kommit igång. I april-maj kör rågeten iväg sina fjolårskid innan hon ska ha nya, och då är fjolårskiden så vilsna att de lätt kan hamna på olämpliga ställen som t ex vägar. En topp vad gäller viltolyckor i trafiken alltså. För de nya kiden är rävarna en stor fara i början. På sensommaren, i juli-augusti, kommer nästa topp i viltolyckor med rådjur. Då är det brunsttid, och i upphetsningen tänker de inte alltid på vart de springer och kan även då hamna ute på vägarna. Sedan på hösten är det jakttid, då många rådjur dör för bössan. Vad som är värst av detta kan förstås diskuteras. Just nu har älgarna sin brunst och är alltså extra aktiva. Dags att se upp lite extra för dem i trafiken under mörka mornar och kvällar alltså. Rör man sig ute i skog och mark bör man förstås störa djuren så lite som möjligt, men det är nog mycket liten risk att man blir anfallen av ett vilt djur.
Olle
#4 Fast jag inbillar mig nog att när det gäller mänskligt störande så är nog hösten den värsta tiden för nästan alla vilda djur i Sverige. Sedan kan klimat och väder förstås ställa till en himla massa på andra tider förstås. För att inte tala om skogsbränder och stormar, som vi här i norden ändå är ganska förskonade ifrån, globalt sett. 🌊
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#5 Väldigt många vilda djur lever i och nära samhällen och jag är inte säker på att det är mer störning där under hösten än under annan tid. För djur som lever i skog kan det kanske vara så men det lär nog inte gå att ta reda på. De flesta djur går dessutom undan rätt lugnt när de märker människan och blir inte speciellt stressade av dem - vi människor ser ju faktiskt inte alla djur vi möter i skogen. Dessutom är det nog väldigt individuellt för olika djurarter, t.ex. sälarna utanför Skanör upplever nog november-januari (tror jag det är) som mer störande då det är de enda månaderna man får gå ut på "deras" halvö. Samtidigt är säkert sommarmånaderna också störande med båt- och vattenskotertrafik (även om en del av deras område är skyddat mot det också).
Vi har ju samtidigt enorma skogsarealer och i stor del av skogen är det inte speciellt mycket människor, ens på hösten. Om man jämför med t.ex. Vasaloppet osv.
mvh Martin