Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 1342 ggr
annia1
2015-09-28 03:52

Pantersnigel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om denna passar in här på sajten. Men ett annat lite djur, ett som jag har hemma i trädgårn. Har sett flera stycken här nu i sommar. Kanske inte kalla den söt, fast rätt fin. 

Pantersnigeln (kallas även leopardsnigel) gör ingen skada i trädgårn till skillnad mot mördarsnigeln så har man dessa så låta dom vara. De lever på förmultande/nedvissnade växtdelar. Enda gången dom kan göra skada på levande växter är om dom är många. Dom är även lite bra att ha i trädgårn om man har mördarsniglar för dom är konkurrenter om samma område så de kan hjälpa till lite att hålla mördarsnigeln stången.

Bilden är tagen nu i sommar med blixt för de är ju aktiva kvällar/nätter så svåra att se.

.

Annons:
Lasse
2015-09-28 11:33
#1

Det är väl så att många av denna oskyldiga snigel dödas också pga mördarsnigeln.


annia1
2015-09-28 20:22
#2

Ja, det är det nog tyvärr. Jag tror det beror på flera orsaker. 

Ena är ren okunskap att man inte vet att det finns sniglar som inte gör skada utan tror att alla ska tas bort. Och är det såna som redan har mördarsniglar så kanske dom tror det bara är en variant av den. Men sen finns nog en väldigt naturlig förklaring, dom som är ute och "jagar" mördarsniglar gör det ju på kvällar när det börjat mörkna och då är det ju svårt att se färg/teckning och inte tittar ordentligt för i mörkret är ju "alla katter grå".

Tittar jag på mig själv. Jag såg en enda i min trädgård för ett par år sen. Då visste jag inte nå vilken sort det var, men jag såg inga skador i min trädgård så jag lät den vara. 
I år har jag varit ute och hållit på rätt mycket i trädgårn och sett flera stycken så jag kände att det var bra att ta reda på om det var nån som gjorde skada (som behövde tas bort) så jag kollade på nätet. Och hittade vilken det var så då kunde jag låta den vara. Skrev även till en snigelexpert så jag fick det bekräftat.

***

Då jag ser att den lagts till i lexiconet så även skriva lite annat om den. 

Bilden är inte riktigt riktigt rättvis när det gäller färgen då den är tagen med blixt. För den ser ju lite brun ut och så är det inte utan den är grå.

Den kan även vara enfärgad då grå/mörkgrå/gråsvart. Dock aldrig rödbrun som mördarsnigeln.
När den är liten så är det svårt att se teckningen (om den finns) man får titta riktigt ordentligt och när den är liten så är den mörkgrå i grundfärgen så den är svår att upptäcka om den ligger på jord. Likaså när den ligger i hoprullad så är teckningen svår att se. 

På en liten så är bakdelen mer rundad, på vuxen så är den spetsig. 

När jag skrev till snigelexperten så fick jag även veta om en länk till en sida på, göteborgs naturhistoriska museum, där det står om några om de snigelarter som finns i sverige.  

Finns en som heter gråsvart kölsnigel som kan ha liknande teckning som pantersnigeln. Den ska inte heller göra nån skada.

.

Upp till toppen
Annons: