Våra Groddjur
I Sverige finns 13 arter, varav två är salamandrar, tre är paddor och åtta är grodor.
Här en bra länk från naturskyddsföreningen som beskriver alla groddjur vi har i Sverige. http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/Sv_groddjur_folder.pdf
Alla groddjur i Sverige är fridlysta enligt artskyddsförordningen (SFS 2007:845). Detta innebär att det är förbjudet att utan särskilt tillstånd: döda, skada, fånga eller på annat sätt samla in exemplar ta bort eller skada ägg, rom, larver eller bon.
Bild på Mindre vattensalamander hane i lekdräkt.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det var flera jag inte visste om
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#1 Jag lärde mig en massa från den där tråden med. Det finns underliga groddjur i Stockholms ytterskärgård med, längst ut i havsbandet. Bland annat mindre vattensalamandrar och även grodor som är ovanliga som lägger äggen i saltvattens gölar som bildas när havet stänker upp vatten dit även i grunda vatten laguner som det kommer havsvatten in i.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jag har mycket att lära mig om groddjuren.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Groddjuren är numera precis som de sex arterna reptiler i Sverige, totalskyddade. Det finns ett par undantag dock. Man får ta grodrom och kläcka i akvarium förutsatt att de små grodorna sätts tillbaka på samma lokal där rommen togs.
Man får flytta eller, om den återkommer efter flyttandet, döda huggorm om den inte på annat sätt går att få bort från tomten. Många kommuner har kontaktpersoner som kan hjälpa till att flytta bort huggormar från tomten. Ofta går det att ordna så att tomten inte är ormvänlig, då flyttar de självmant.
Exempel på sådana åtgärder är; håll gräset kortklippt, ta bort allt bråte som de kan gömma sig under, täta husgrunder och se till att inget som kan dra dit möss och sorkar ligger åtkomligt.
#4 Egentligen enkla men vettiga tips
Häftigt! Visste faktiskt ine att alla grodarter vi har är fridlysta! Helt nytt för mig! ☺
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Finns det något charmigare än en liten hoppande groda? Jag är ju sköldpadds fantast men älskar verkligen grodor och paddor.