Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikett: övrigt
Läst 1396 ggr
Gittan
1

Bidrag till oktobers vilddjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skicka in bidrag till vår tävling Vilddjuret oktober.

Några enkla regler. 

• Posta bidragen i tråden nedan. 

• Bilden ska vara tagen av dig.

• Bilden ska föreställa ett djur i det fria. Alltså ett djur som levet helt fritt. En fågel, en fisk, ett däggdjur, en orm eller varför inte en insekt.

• Max 2 bidrag/person

• Skriv vad bilden föreställer, när den är fotad samt gärna var.

• Förgångna vinnare får delta igen men med annan bild.

Tråden låses den 25 oktober för röstning. Fråga om ni undrar något.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[evelinana]
1

Bild på en huggorm bredvid vårt hus :)

[evelinana]
3

Oj vad liten bilden blev! Lägger upp en till.

[peter54]
3

Jag väljer den här med lyftande tranor eftersom det är den syn som mött oss här hemma varje gång vi hämtat in morgontidningen.

kamera0710
3

Lavskrikan är inte skygg om något ätbart vankas!

Vålådalen 2015-09-21

kamera0710
3

Skäggmes (hane) vid Hjälstaviken, 2015-09-12.

Jassan
3

#2  Uj..coolt.

#3   Mäktig morgonsyn!

#4  Wow! 👍

#5 Har aldrig sett en Skäggmes, fin!

Här kommer en Blåmes tagen den 29/12-2014 i Halland

https://jazzans.wordpress.com/

nakenkatt
0

Så söt skäggmes

Tjeja
1

Hej alla pippifåglar och ormen!  ❤️ Så fina bilder igen! Hoppas det kommer ännu fler bidrag! 😃

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Leffe
1

Vet inte vad det är för fägel, men de höll till mitt i Hudiksvalls centrum 2014-07-03

Tjeja
1

#9 är det inte duvor då i någon ovanlig färg? Känner inte heller igen dem.. de har ju ankfötter förresten.. med simhud mellan tårna alltså.  🤔 Näpp vet inte vad det är för fåglar.

Leffe
1

Här är i alla fall en vanlig duva på besök i Solna

Jassan
0

#9  Kanske fiskmåsungar?

https://jazzans.wordpress.com/

Tjeja
0

Hm.. kan #9 vara någon sorts ungfåglar av någon typ av mås eller trut då eller nåt sådant?… 🤔klurar lika nyfiket som okunnigt!  😃

Finns det någon site " vilda fåglar i fokus"? Kanske man kunde fråga där i så fall?

Leffe
0

#12 Du har nog rätt. Jag tror det är någon typ av mås i alla fall

[peter54]
3

Nyfiken huggormshane

Taggeman
0

#9 Gissar på en ung gråtrut eller ung silltrut p.g.a. av näbbens utformning.

Havstrut har kraftigare o mås har lite annorlunda form framtill på näbben.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
4

Här ett bidrag från Thailand o Surin Island Nationalpark.

Bilden är tagen 2008-Januari  under fridykning. Sköldpaddan som blir fotad är en Karettsköldpadda.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Mysan_
0

#9 Ser ut som måsungar, såna finns det gott om här i Hudiksvall, och deras aggressiva mammor! Ska leta upp en bild i datorn jag kan ta med. Använder surfplattan just nu.

Tjeja
0

#17 Taggeman den fantastiskt fina bilden borde ju nästan vara med på motsvarande tävling på djurparker i fokus också. Även om nationalparker är något mitt emellan på något vis . :-)

nakenkatt
0

Jag gillade den där karettsköldpaddan men skynda mig förbi de läskiga ormarna fort.

[peter54]
1

#20 Varför tycker du att en sorts reptil är läskig, medan du gillar en annan? 🙂

Om du menar giftiga ormar så är det inte så många av världens bortåt 3000 arter som är giftiga, ungefär 10-15% och av de giftiga arterna är det ungefär 20-25% som är farliga för oss. 

Huggormen räknas inte som en giftorm farlig för människan, även om man alltid ska uppsöka vård om man blir biten eftersom en del människor är överkänsliga, ungefär som att en del är överkänsliga mot bi- och getingstick.

nakenkatt
0

Jag har en fruktansvärd ormfobie och har haft sedan barnsben. Säkert för att min mor överförde det på mig,vi hade sommarstuga på landet och hon uppmanade oss barn alltid för att vi skulle akta oss för orm. Jag kan ej se orm på tv eller på bilder överhuvudtaget. Lider fruktansvärt av detta så fort det blir vår och sommar, törs aldrig plocka bär eller svamp tex. Måste kolla noga efter vad det är på tv. Var förra helgen och hälsade på hos leffe här på sajten, som vet om mina problem. I hans lägenhet fanns ett terrarium med majsormar i vardagsrummet, men klarade att gå ini hans kök och dricka kaffe, vilket jag aldrig hade trott mig om. Kan man ej gilla andra reptiler för att man har fobi mot ormar menar du? Du undrar varför jag kan gilla en annan reptil? Det kan jag tala om för dig att jag kan. Hemma hos mig bor det fem helt underbara grekiska landsköldpaddor som jag älskar mycket. Men nu är det så att jag är Medarbetare här och mina vänner respekterar att jag har fobi mot ormar, liksom att jag blir tvungen att acceptera som Medarbetare att en orm kommer dyka upp här då och då.

[peter54]
0

#22 Jo det är klart att man kan ha fobi mot specifikt ormar, men det är ganska vanligt att människor har en bredare fobi för reptiler så att den också omfattar ödlor och exempelvis krokodiler.

Sköldpaddor är det nog inte så många som är direkt rädda för, jag frågade av nyfikenhet därför jag har hjälpt många ormfobiker att komma över sin fobi. Ju mer man fjärmar sig, desto mer påverkas man av sin skräck. 🙂

UllaNo
0

#23 Det ligger mycket i det för jag är lika rädd för ormar som för ödlor. Går förbi dessa djur när jag är på djurparker

nakenkatt
0

Krokodiler och ödlor tycker jag om, skulle gärna vilja köpa mig en skäggagam. När det gäller ormar har det ingen betydelse för mig om det är en jättestor tjock giftorm eller en liten snok. Så det hjälper ej att du skriver om vilka procent av ormar som är giftiga eller ej för mig.

Leffe
0
[VSK]
1

Dessa lever i det vilda, så därför så bidrar jag med denna bilden.

OlleA
1

Mitt första bidrag, en råget i full fart tagen den 1 oktober i år i mina hemmamarker i södra Bohuslän.

OlleA
2

Mitt andra bidrag, en råbock tagen den 6 oktober i år i samma område.

Leffe
0

Sista dagen att lämna bidrag

Inlägget är låst för nya kommentarer