Annons:
Etikettböcker-och-filmer
Läst 1159 ggr
kamera0710
10/26/15, 12:05 PM

Arktisk sommar, av Gunnar Brusewitz

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Sommaren 1980 pågick den dittills största svenska polarexpeditionen, Ymer-80. Förutom forskare, fartygspersonal etc. åkte även en liten ”kulturmaffia” med, däribland konstnären och författaren Gunnar Brusewitz (1924-2003). Året efter kom han ut med sin skildring från expeditionen, i form av boken Arktisk sommar. Den kan varmt rekommenderas eftersom den tar upp en hel del om miljön och djurlivet på dessa nordliga breddgrader. Ett kapitel har rubriken Jättarnas rike och tar upp åtskilligt intressant om bland annat isbjörnen.

En tung forskargrupp ombord kallades ”luftens vänner” och undersökte luftkvalitén i området. När det var som bäst noterades tre föroreningspartiklar per kubikcentimeter. (I en storstad kan halten vara över 200 000 partiklar per kubikcentimeter.)

Om detta skriver Brusewitz följande, som etsat sig fast i mitt minne: ”När Granat berättade om sina tre partiklar gick jag upp på toppdäck och drog ett djupt andetag. Besinnande att detta är snart den exklusivaste lyxen vi människor kan erfara. Kanske var det den renaste luft jag andats och kommer att andas under detta jordelivet. Det gäller att passa på.”

Annons:
Bettan
10/26/15, 2:54 PM
#1

Låter som en bra och spännande bok

Ha en bra dag

Sport iFokus

Upp till toppen
Annons: