Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettövrigt
Läst 846 ggr
Leffe
1

Maktskifte i Arktis

Klimatförändringarna har lett till systemskifte bland rovdjuren i Artktis. Havsisen minskar och medeltemperaturen ökar. Isbjörnarna har fått det svårt och valrossar samt islevande sälar har också börjat få det svårt.

Djur som kommer istället längre och längre norrut är blåvalar och sillval. Späckhuggarna börjar ta över platsen som Arktis toppredator. Späckhuggaren tar över istället för isbjörnen

Källa: Världsnaturfondens tidning WWF Eko

Tjeja
0

Oj…  stackars isbjörnar.. undrar om man skulle kunna flytta några grupper till Antarktis istället? Undrar om det någon gång har diskuterats i något sammanhang där en sådan sak skulle kunna utföras? Eller finns det för lite andra djur där för isbjörnen att leva på kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
3

#1 Tror inte att det är någon bra idé att flytta arter till helt nya områden, det har ju oftast fått negativa följder. Om isbjörnen nu skulle klara sig på södra halvklotet kan jag tänka mig att de skulle gå hårt åt pingvinerna, t ex.

Tjeja
0

#2 Kanske du har rätt.. Man vill ju vara rädd om alla sällsynta arter.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gittan
2

Isbjörnarna är väl en av de senaste arterna som kommit. Risken är att de bara kommer ha en kort tid på jorden.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

[peter54]
1

#1 Isbjörn på antarktis skulle betyda dödsstöten för samtliga pingvinarter där. Dessutom går Antarktis samma öde tillmötes som Arktis vad gäller klimatförändringarna, så sen kommer att smälta bort där också fast det tar mycket längre tid eftersom ismassan är ofattbart mycket större.

[Carpinus]
0

"Isbjörnspopulationen väntas ha minskat med mer än 30 procent om 35 år som en följd av den globala uppvärmningen, enligt ny rapport från International Union for Conservation of Nature."---

SVT

Idag finns det "mellan 22.000 och 31.000 isbjörnar i Arktis" enligt samma källa.)

kamera0710
1

Undrar för övrigt om isbjörnen skulle klara sig om den planterades ut på södra halvklotet. Ungarna t ex, föds ju mitt i vintern och detta torde väl vara genetiskt betingat. Det skulle innebära att de föds mitt i sommaren om de flyttades till Antarktis. Hur skulle de då ha med föda på hösten när de ska växa upp? Frågorna är många, men det är nog bäst att inte testa i praktiken…

Fornöga
1

2025 Tio år senare: hopp om isbjörnarnas framtid.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Det finns ett samband mellan stigande temperaturer och förändringar i isbjörnars dna, visar en ny studie. Det kan hjälpa björnarna att anpassa sig till allt mer
Fornöga
1

#8 Som sagt. 😊

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Tvärtemot vad forskare trott har isbjörnarna på norska Svalbard blivit både rundare och friskare, rapporterar BBC. – Ju fetare en isbjörn är, desto bättre mår