Hopp för Australiens varaner!
Den giftiga agapaddan infördes till Australien 1935 och har nu spritt sig till en stor del av kontinenten.
Problemet är att den är giftig men det vet inte de rovdäggdjur och reptiler som uppfattar den som ett byte. De saknar immunitet mot agapaddans gift.
Argusvaranen har minskat med hela 90 % i de paddinvaderade områdena.
Men nu har forskarna kommit på en bra metod! "Ekologisk vaccinering"!
De matar vilda varaner med små paddungar som inte är så giftiga men smakar förfärligt illa. Tanken är att varanerna ska sluta uppfatta paddorna som bytesdjur.
Resultatet har blivit lyckat - efter 18 månader var alla tränade varaner vid liv medan samtliga otränade hade dött!
http://www.corren.se/nyheter/varlden/varaner-tranas-undvika-giftpaddor-9044765.aspx
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vad bra att att försöket är lyckat
Ja, och så enkelt och utan nackdelar! Hoppas man kan fortsätta med samma metod för att rädda fler djur!
Underbart!
Var positiv -må bra
👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Glädjande att det verkar ha lyckats så bra. Kanske också lite överraskande, kräldjur har väl inte så hög hjärnkapacitet.
#5 Ha! Alla djur är alltid intelligentare än man tror. 😉Så även ödlor.
http://www.natursidan.se/nyheter/odlor-intelligentare-an-man-hittills-trott/
#5 Visst, obehag kan sätta sina spår. Läste i Jan Lindblads bok Den vita tapiren om när de skulle fota en kungskobra, öppet och oskyddat, på cirka 3 decimeters avstånd. Om man inte gör några hastiga rörelser ska det tydligen inta vara någon fara, men fotografen drog fram filmen reflexmässigt och kobran flög fram! Men eftersom folk knackat på glaset till terrariet hade den lärt sig att ett hugg mot en hand innebar en smäll på den känsliga nosen och den tvärstannade några centimeter från fotografens hand…
#7 Det visar att den har kapacitet till inlärning och är således intelligent. 😎 Tur för fotografen, det….