Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettfåglar
Läst 1982 ggr
Bill&Bull
0

Haltande and

Såg en and som haltar, jag kan inte släppa sånt! Jag har inte råd med veterinär om dom ens skulle ta emot den, vad kan man göra?

||My Love For Animals Is Immortal||

kamera0710
0

Kan låta brutalt, men det kanske är mest djurvänligt att avliva den, om den går att fånga?

Sommarek
0

Annars se om det finns en Katastrofhjälp för fåglar och vilt i din närhet. De hjälper gärna till men är glada om man kan fånga djuren åt dom om man har möjlighet eftersom de är nedlusade med ärenden.

Vi brukar fånga de därhemma med håv och kattbur.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Wellcraft
0

Tror ingen skulle bry sig om en and, men du kan ju försöka.
F.ö har jag sett många fåglar som klarat sig med bara ett ben. Ett exempel är en Korp vid mitt förra stall som bara hade ett ben och hen levde loppan ändå.
Oftast klarar dem sig. Det blir svårare för anden att paddla i vattnet, men det går.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Bill&Bull
0

har inget emot avlivning om djuret lider, men hur skulle den avlivas?

Sommarek
0

#3 Det finns organisationer som gör. Dessutom tar flera stora djursjukhus emot vilda djur gratis.

[AnimeV4]
0

#4 Man får väl avliva fåglar upp till en viss vikt med ett slag mot huvudet?

Tycker du ska försöka få tag på någon slags fågelhjälp/viltvårdare annars, som #2 säger.

Zamwyn
1

Fast är inte själva kärnan i det här med vilda djur att de är vilda och att vi faktiskt inte har rätt att tvinga på dem vår vilja?

Bill&Bull
0

Ska kolla upp de snarast. Tack för svaren!

Sommarek
0

#7 Det beror väl på hur du menar.  Alla organismer har en inbyggd drift att överleva och fortplanta sig. Inte många kännande varelser väljer att ha ont.

#8 Lycka till, hoppas att det löser sig!

Zamwyn
0

#9 Nu pratade jag inte om andens val, utan att tvinga på den människans val. Poängen var huruvida det är rätt att fånga in ett vilt djur och bestämma huruvida det ska leva eller inte, behandlas eller inte osv.

[AnimeV4]
1

#10 Tycker du även att detta gäller skabbrävar?

Sommarek
1

#10 Fast om alla organismer strävar efter att överleva, så är det ju bara hjälp på traven, inte ett påtvingat val.

Magi-cat
3

#0 Anden måste undersökas först innan man ens tänker på avlivning! Det kan ju vara något enkelt som går att åtgärda, t.ex. något som fastnat eller så…

Fint att du tänker på anden, hoppas du får hjälp från något av förslagen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Forest]
2

Jag gillar att se ett pogram från Enland där hjälper man alla vilda djur, på körda djur räddas ofta här stannar folk knappast bilen trots att dom kört på en katt. 😕Bedrövligt att man inte kan göra mer för vilda djur även här 😐

[AnimeV4]
0

Hur går det?

Bill&Bull
2

Kontaktade fågelcentralen och berättade, såklart var det svårt för dom att svara eftersom dom inte såg fågeln men han sa att de kan ofta klara sig bra trots haltande. Och har varit där och tittat till henne, hon går, småspringer så hon verkar inte ha akut ont! Fick kontaktuppgifter till en som tar hand om fåglar i närheten där jag bor eftersom fågelcentralen är långt ifrån. Men jag håller koll på mina vilda husdjur! dom är mina i smyg ;-)

Magi-cat
0

Så bra! 🙂Då får vi hoppas på ett långt och gott liv för anden.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[AnimeV4]
0

#16 Det låter som om det kan funka bra. Heja dig som hörde dig för!🏆