Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettfåglar
Läst 561 ggr
marsisen
0

Hittad fågelunge!

Hej! Påväg till skolan idag hittade jag en liten björktrast unge som förmodligen ramlat ner från sitt bo. Jag har inte rört den då mamman verkar flyga runt där. Det är dock vääldigt många utav denna art i detta område så helt säker är jag inte.. Vad kan jag göra? Lämna mat, ta in den, ha på balkongen? Är i skolan nu, men tänk om den e kvar när jag slutar? Känns inte rätt o lämna den, vet ju hur mycket uppvakt dom behöver :(

animal power <3

Sommarek
0

Har den fjäderdräkt och verkar oskadd? Om den inte kan flyga än så är det bäst om du helt enkelt försöker lägga tillbaka den i boet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

marsisen
0

#1 Hittar inget bo, eller svårt att se, men ska försöka leta lite till. Den har fjädrar men är alldeles tufsig och rufsig, men kanske inte så konstigt om den ramlat. Är dock rädd att de ska komma rovdjur eller om den tar sig upp på vägen.. What to do om jag inte hittar ett bo?

animal power <3

Sommarek
0

Kolla om mamman är i närheten. Trastar skuttar gärna ur boet och hoppar sedan runt och gapar några dagar; har de bara någonstans att gömma sig är det bra, annars blir de lätt offer för både katter och andra fåglar. Är du riktigt orolig så ring till något liknande Katastrofhjälpen för Fåglar och Vilt; i alla värsta fall kan de kanske komma och hämta den, i bästa fall tala om för dig vad du ska göra.  ;)

marsisen
0

Nä inget gömställe, den sitter i en stentrappa:/ Så det finns inget "jag" kan göra, om jag ej hittar bort? :)

animal power <3

Sommarek
0

Man får ju inte själv ta in vilda fåglar, så hittar du inte boet och det bedöms att den inte klarar sig själv måste du ringa någon som kan.

Wellcraft
1

Vid den här tiden hoppar fågelungar ur boet och många tror att de är övergivna, så är alltså inte fallet.
Jag tror inte du behöver oroa dig, låt den vara.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund