Livrädd hare
Hej! Jag bor i en stad där vi just nu håller på att fira grejer som en city festival och jag har hittat en hare bland buskarna som är livrädd den bara ligger där helt stilla men andas långsamt, hur nära jag än kommer så flyttar den aldrig på sig! Häljp
Den är för rädd för att röra på sig i så fall. Speciellt om det är en unge. Deras instinkt är att ligga "osynliga" in i det sista. Om du petar på den bör den sticka iväg i alla fall om den är vuxen och frisk.
Nu har det ju gått några timmar sedan du skrev ditt inlägg. Hur har det gått? Vad har hänt? Är haren kvar eller har den gett sig iväg?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Har den några synliga skador? Att trycka helt stilla mot marken när en fara hotar är helt normalt för en hare. Det är ett sätt att undgå att bli upptäckt, och när rovdjuret (eller du) går därifrån andas den snart ut och springer iväg till något säkrare ställe. Mitt råd är att du helt enkelt låter haren vara. Finns det någorlunda ostörda skogs- eller parkområden i närheten?
Olle
Hej! Jag var tvungen att åka hem ungefär 10 min efter jag skrev inlägget men haren hade inga synliga dkador vad jag kunde se (det var ganska mörkt ute) men nu när jag kollar där den låg så är den inte kvar så den har förmodlingen gett sig av efter ett tag. Tack för alla svaren
Svaren på frågor ifall ni ville veta mer detalj. Det fanns ingen park nära utan mitt i stan var den. Det var en vuxen hare tror jag med tanke på dess storlek. Jag prövade att gå därifrån men den värnade inte springa i väg förmodligen för att bilar körde ganska när oss och personer pratade högt och musik spelades i närheten.
Stackars haren vilken stress för den att ha fastnat mitt i stans larm… 💔
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.