Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettdäggdjur
Läst 1487 ggr
MuffinDigger
2018-05-11 21:33
1

Angående vargjakt

Vad är era tankar om vargjakt? Det står en hel del om det just nu vad jag har sett. Om ni frågar mig skulle jag lätt säga att det är ett mycket svårt ämne. Jag har lite blandade tankar om det men måste ändå erkänna att jag just nu står mest på ”vargarnas sida”. Jag menar de är också levande djur, precis som fåren (som oftast är skälet till att vargar skjuts eftersom det är en av deras näringskällor). Men frågan är ju ändå varför bönderna blir så otroligt upprörda när de ändå ska slakta djuren? Förstår ni vad jag menar? Visst, de förlorar pengar, men ändå. De leker med individers liv och död. Sen bör man ta upp att vargar i närheten av människor är en fara. Och ja, det är det. Vargar är inga hundar, det vet jag. MEN de är levande varelser och vi bör respektera dem. ”Men det är för många vargar” är en mening man hör ofta. Såhär är det: bärförmåga is a thing! Eller hur? Om det blir för många vargar tar maten slut och då dör antalet vargar som gått över bärförmågan vilket leder till att bytesdjuren ökar igen. Vi måste förstå att allt inte handlar om oss människor. Vi delar den här planeten med allt levande här. Så är det. Ta in. Acceptera. Så vad säger ni? Håller ni med eller tycker ni jag är helt ute och cyklar. Jag är nyfiken! :D

[Stockholmare]
2018-05-11 21:54
0

Skulle du acceptera att du måste bygga eltråd runt en hage och bekosta minst 50% själv till en kostnad upp mot en till två miljoner kr? Alla farmare kan söka bidrag men det täcker inte hela kostnaden har du 20 km att hägna in grattis det kostar dig 1- 1,5 miljon kr inte alla har så mycket pengar i fickan. Sen ger det inte 100% skydd.

Vargen är starkt inavlad, i reviret utanför Gnesta har man konstaterat det är ett syskonpar som fått valpar samt att en av vargarna siktad med skabb.

http://pryback.blogspot.se/search?updated-max=2018-01-05T16:02:00%2B01:00

https://www.jaktojagare.se/kategorier/varg/svart-skabbsjuk-varg-vid-gnesta-20180404/

Ingen vågar jaga varg längre i Stockholms län, hot, misshandel och skadegörelse väntar den som försöker jaga eller avliva en varg som har skabb eller en varg som råkat bli trafikskadad.

MuffinDigger
2018-05-12 21:03
1

Det där med att det kostar att inhägna är väl bara att acceptera. Vissa saker kostar och om man inte har råd med det så bör man inte jobba med får. Man utsätter väl ändå sina får för fara då tänker jag. Om man istället har råd kan man se till att hagen är säker och därför hålla rovdjur borta. Tänk såhär då, ingen köper en häst om man inte har råd med veterinärkostnader (t.ex). Men är det rätt att avliva djur bara för att den är inavlad? Det är ju inte naturens sätt direkt. Att döda ett skadat djur kan jag ändå tycka är en annan sak. I alla fall om djuret är döende.

[Stockholmare]
2018-05-13 14:14
0

#2 Finns inget i lagen som säger att du måste hålla rovdjur borta från hägn men det finns en lag som säger att du ä skyldig att hålla djur i hägn så dom inte ska rymma.

Skulle du acceptera att du får betala halva din lön för att behålla ditt jobb låt oss säga 5 år tror du att du då kommer ha råd med bostad och mat på bordet?

Länsstyrelsen i Stockholm gör inte samma bedömning som vid andra län där man beviljat skyddsjakt.

Rovdjursstaket är inte säkert det har bevisats vid flera attacker i norra delen av Sverige att vargen tar sig förbi vargstängsel.

Huygens
2018-05-21 12:59
1

Vargen var här först.

[Stockholmare]
2018-05-23 21:00
0

#4 Ja vi får lägga ner lantbruket och tvinga hela befolkningen flytta in i storstäderna så vi inte stör vargen.

Pyttelite
2018-05-26 19:02
1

#4 Faktiskt inte - vi kom typ samtidigt. Det var en istid före vårt inträdande.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[EM_L]
2018-07-20 22:39
2

Står på vargarnas sida.

Inte deras fel att vi behöver mat och angående inavel så är det bara att flytta på några individer till en annan del av Sverige.

Mandra
2020-03-15 10:22
0

Jag håller i princip med i vad de flesta säger här. Är i princip emot s.k. "skyddsjakt" av vissa arter, speciellt rovdjur. Dom är tillräckligt få ändå.
Det sägs ofta att det görs för lantbrukarnas skull - men det är en sanning med stor modifikation!
Jag bor i Hälsingland - här slår inte vargen särskilt mkt boskap vad jag vet (inte hört det ivf). Anledningen är att det finns så mkt bytesdjur ändå.
Jag tror att det var förra eller förrförra året som jägarna öppet erkände (i lokalradion) att dom vill ha jakten för att vargen konkurrerar om deras byten. Det blir inte tillräckligt mkt älg och rådjur kvar åt dem, tycker dom.
Och så är det säkert på fler ställen.

Till dig Stockholmare! Om det nu är så dyrt med viltstängsel och de inte fungerar fullt ut! Byt jobb! Bli vegetarian! 😉
Man kan bo på landet och ha annat jobb! Gör jag! Var lite kreativ! Människan har ingen större rätt till jorden än vad djuren har!

Mandra
2020-03-15 10:25
0

Är vargar farliga för människan?
"År 1821 var den senaste gången som man vet att en varg dödade en människa." I Sverige alltså.

Mandra
2020-03-15 10:31
1

Ni kanske läste om det här när det hände:

https://www.expressen.se/nyheter/hon-hittade-karolina-30-dod-efter-vargattacken/

Men ni ska faktiskt inte tro på det. det är rent bullshit, fabricerat i efterhand.

Pyttelite
2020-03-15 10:31
0

#9 Hur var det med vargarna i Kolmårdens djurpark dödade inte dom en skötare 2012?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargattacker_mot_m%C3%A4nniskor

Pyttelite
2020-03-15 10:36
0

#10 Hur menar du att det var bullshit - tror du att skötaren tog livet av sig själv?

Mandra
2020-03-15 10:38
1

Jag vet det för jag fick rapport direkt på morgonen när det hände av en kvinna jag känner väl, vars son jobbar på Kolmården och det var minsann INGET snack om att vargarna skulle ha dödat  Karolina då!
Hon var som en mamma för dessa vargar och de skulle inte attackera henne.
Vad som sades då, direkt, var att Karolina snubblat, ramlat och slagit huvudet i en sten så att hon avled. Precis innanför ingången.
Eftersom vargarna såg henne som en i flocken - hade de då dragit/släpat in henne längre in i hägnet för att skydda henne. De gör så om en flockmedlem blir skadad. Därav sönderrivna kläder.
Han hade också sagt att de hade svårt att komma åt Karolina för att vargarna skyddade henne och släppte inte någon nära.

Men ingen uttalade sig förrän pressansvarig och ledningen kommit fram till vad som skulle sägas.
Och nu målades en helt annan historia upp - som framgår av artikeln.
Och all personal blev belagda med munkavel.

Mandra
2020-03-15 10:40
0

#12 av: Pyttelite

Ja jag har redan svarat på din fråga.
Fick alltså infon direkt från en personal på Kolmården, via dennes mamma. Samma morgon som det hände.

Pyttelite
2020-03-15 10:48
0

#13 Så under rättegången ljög personalen för att få en fällande dom för den zoologiska chefen på djurparken?

Vilka hemska människor du pratar om - vet dom om dina beskyllningar?

Mandra
2020-03-15 11:00
1

#15 Jag berättar för dig exakt vad som hände. Jag fick denna rapport innan det ens kom ut i media.
Berättade det också direkt för min gubbe. Frågade honom nu och han minns det exakt på samma sätt som jag.
Jag talar bara om exakt vad som sas direkt efter händelsen.
Sen fick inte personalen yttra sig förrän obduktionen var klar. Därefter blev de belagd med munkavel. Jag har frågat varför, men inte fått något svar. Tror inte ens han får svara på frågan.

Varför man gjorde så här vet jag inte. Men jag vet att det gick till så. Jag försökte få den här killen att säga som det var, men han vägrade. Tror han skulle förlorat jobbet om han gjort det.
Jag tror INTE dom ljög för att få en fällande dom - de ljög för att de blev tillsagda att göra det!
Jag tyckte synd om vargarna som blev falskt anklagade och sedan dödade.

Det kan nog hända att de bitit en och annan besökare som släpps in - men varför släppa in dem? Hade man lätt kunnat åtgärda genom att sluta släppa in dem.
Men att bita en okänd, kanske närgången besökare är en helt annan sak än att bita och döda en person de ser som flockmedlem. Det gör dom bara inte!

Pyttelite
2020-03-15 11:05
0

#16 Tror inte ett dugg på vad du skriver - finns inga vittnen så du är helt fel ute.

Huygens
2020-03-15 11:18
1

#16 Jag tror dej. Typiskt Sverige, mörkläggning har gjorts många gånger förut.

Mandra
2020-03-15 11:39
0

#17 Jodå, det finns vittnen - men dom talar inte.
Finns vittnen till att vargarna hade släpat in henne längre in i hägnet och att de hade problem med att komma åt henne för vargarna skyddade/försvarade henne. Finns flera vittnen till eftersom de behövde vara flera för att få bort vargarna så de kunde hämta henne.
Det finns också uppgifter om och vittne till att Karolinas mobil fanns strax innanför ingången. För det var där hon föll och tappade den.

Varför denna mörkläggning kan man ju spekulera i. Jag har mina funderingar, men dom behåller jag för mig själv.

Pyttelite
2020-03-15 11:59
0

#19 Det finns alltså vittnen till att Karolina ramlade och slog i huvudet så allvarligt att hon dog.

Mandra
2020-03-15 12:02
0

#20 Nej, inte till att hon ramlade. Men till att hon slagit i huvudet och var.

Pyttelite
2020-03-15 12:02
0

Jag tycker att ni ska lyssna på dokumentären vad som händer när man inte tar Vargens farlighet på allvar.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1198831?programid=2519

Mandra
2020-03-15 12:38
0

#22 Jag har sagt allt vad jag vill säga här.
Men om du vill sprida vargskräck och varghat - så gör det!
Jag bor där vi har rovdjur inpå knuten. Så jag kan bilda mig en uppfattning genom dom. Bor du så?

Pyttelite
2020-03-15 12:43
0

Ja, jag bor faktiskt så och har sett varg trots att jag inte bor i obygden.

Vargar vandrar över stora områden i Sverige.

Man ska ha respekt för alla vilda djur och vill det sig illa kan man bli illa skadad och till och med dödad.

Mandra
2020-03-15 15:58
0

#24 Ja man ska ha respekt för vilda djur. Gärna lära sig lite om hur man bör bete sig i närheten av ett rovdjur. Ja de kan vara farliga.

Men väldigt ofta beror det på människan själv. Ska berätta en historia för dig som inträffade för några år sedan några mil härifrån.

"En man sa att han skulle gå ut och skjuta sista älgen, sa han - det var sista dagen på älgjakten.
Men i själva verket hade han något helt annat i kikaren. Han skulle skjuta en björn. Han visste var den fanns och att den låg i idé.
Han tog med sig sin jakthund som han skulle ha till att få fram Björnen med. Så hunden satte igång och skälla utanför idét.
 Men hunden skällde och skällde men Björnen kom inte ut. Till sist hade hunden skällt i 2 timmar och mannen hade slöat till lite. Då rusade Björnen ut, mannen fick ändå upp geväret och vådasköt Björnen.
Då attackerade Björnen honom - men inte förrän då. Han attackerade och slet av hela huvudsvålen på mannen och sprang sedan vidare.

Och allt var förstås björnens fel! Den hade givetvis bara anfallit honom för ingenting!
Vad trodde ni?"

De som undersökte platsen i efterhand blev dock misstänksamma och sanningen kröp fram.

Mandra
2020-03-15 18:52
0

Nu har jag pratat med en man om detta i Kolmården som också säger att han har ett trovärdigt vittne. Inte till olyckan/attacken - men han var på plats i Kolmården när det skedde.
Han säger något helt annat än mitt vittne. Så jag ska luska lite mer i detta.
Någon av dem har ju fel - men jag vet inte vem just nu.

Pyttelite
2020-03-15 18:58
0

#26 Jag tycker att du ska lyssna på dokumentären.

Mandra
2020-03-17 10:07
0

Orkar inte lyssna på den men har läst vad hon säger i artikel.

MEN det finns minst 5 olika versioner av vad som hände - så varför ska jag tro just på den? :)

Ska redovisa dem alla så fort jag hinner.

Mandra
2020-03-17 10:11
0

Men om det nu var så solklart att hon blev dödad av vargarna, så borde det framgå av obduktionen. Eller hur?
Detta har jag hittat - väldigt svårt att få fram info om obduktionen.

"Obduktionen

Det går inte hitta något klart svar på vad obduktionen visade. Vilket är lite märkligt. Om hon blev dödad av vargarna borde det ha framgått tydligt.
Istället står saker som:”…mycket tyder på att hon attackerats av vargarna…”

17 augusti

”Den slutliga obduktionsrapporten lämnas från rättsmedicinalverket i Linköping samt ett 20-tal polisförhör har hållits, men vad som orsakade olyckan inne i hägnet är fortfarande en gåta.”

Och i Expressen den 22 aug står följande:
” I fredags kom den slutliga obduktionsrapporten från rättsmedicinalverket i Linköping. Men rapporten innehöll inte det svar som många hoppats på…”

Och:

”Åklagaren ger dock inte upp förhoppningen att det ändå ska gå att reda ut vad som hände inne i varghägnet.”

Och det man hoppats på var givetvis att det skulle framgå klart att vargarna dödade Karolina. Särskilt åklagaren lär ha hoppats på det! Det framgick alltså inte!"

Mandra
2020-03-17 10:15
0

Och om man behandlar vargarna så här, så kanske man inte ska bli förvånad om de attackerar till sist:

https://www.bt.se/boras/nya-bildbevis-i-vargatalet-sparkade-pa-varg/?fbclid=IwAR2voCrWJ6Ds2btRl17L-J-d1X0s1V_-RbbtVJ6brOyMKiLYRY4JljRNPgU

Mandra
2020-03-17 10:17
0

Ytterligare info

Teorier om att hon föll

Enligt min källa så trodde dom att Karolina föll. De trodde att kanske någon varg hoppat upp med framtassarna på henne för att hälsa. Och att hon då ramlat omkull (och slagit huvudet i en sten enligt min källa).

Det finns ytterligare belägg för att hon kan ha trillat omkull av sig själv:
”…hade enligt vittnesuppgifter klagat på problem med smärta i ena ögat, huvudvärk och yrsel. Förlorade hon medvetandet inne i hägnet, eller satte hon sig ner? ”
(Eller ramlade hon? Min kommentar).
TT 30 sep 2016

” Biologen och djurskötaren Karolina, 30 år, hade känt sig krasslig och stressad en tid. Hon hade googlat och trodde att hon hade drabbats av kristallsjuka, som ger yrsel och dålig balans.”

Kristallsjuka = yrsel som kommer när du vänder eller vrider på huvudet, så kallad karusellyrsel, om du sitter upp kan du även känna dig yr när du lutar huvudet framåt eller bakåt, yrseln brukar vara från några sekunder upp till en halv minut, den kommer sedan tillbaka när du gör samma rörelse igen.
Karusellyrsel ger en känsla av att rummet snurrar trots att allt står stilla. Det är samma känsla som du får om du snurrar runt snabbt och sedan plötsligt stannar. 
Ofta rör sig ögonen ofrivilligt när du blir yr av kristallsjuka.   
När känslan av yrseln kommer kan du ha problem med balansen, bli illamående, ha svårt att gå rakt och ha svårt att fokusera blicken.

Så det kanske inte är fullt så enkelt det här.