Grodyngel i en bäck med olja i....
Har hittat en massa,stora gele´klumpar i en liten bäck där jag bor,och just denna bäck fanns förra sommaren en massa olja i,där grodyngel kämpade för sina liv.
Jag blir så ledsen när jag ser sådant här😕. I år är det samma sak igen….Motorfantaster kör med mc cross i skogen och det rinner olja ner till grodynglen i bäcken……
Eftersom grodor/paddor är fridlysta och utrotningshotade,bestämde jag mig för att försöka ta hem så mycket geleklumpar som möjligt,för att rädda dem från en säker död. Det var både mycket och tungt att bära hem,kan jag berätta🙂
Eftersom det är så mycket "ägg" eller vad man ska kalla dem,så fick jag inte med mig allihopa,utan tänkte försöka imorgon igen.
Nu står dem i en hink utanför huset. Eftersom jag bor i de norra delarna av landet,kan här bli kallt på nätterna.
Tål dessa ägg minusgrader? Eller ska jag ställa in hinken i stallet istället? Där är det rätt svalt.
Jag förstår att jag inte ska ta in dem inomhus,för då börjar de växa för snabbt i rumstemperatur,har jag läst någonstans. De ska helst befinna sig utomhus.
Men som sagt,hur mycket kyla tål dem innan dem blir grodyngel? Ännu så länge är de bara stora gele´klumpar med svarta prickar i.
Någon som vet?
Är du säker på att det verkligen är olja? Det finns en typ av alger(?) som ger ett oljeliknande skikt, framför allt i stillastående vatten.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag funderade också på att det låter osannolikt att det skulle läcka olja för att man kör cross. Så mycket så att det rinner.
/Maria
Har du letat upp nåt annat vatten i området att flytta rommen till? Det går ju inte att ha en massa rom/yngel i hinkar för vattnet blir ju dåligt. När ynglen ska ha mat blir det nog dåligt rätt snabbt oxå. Dom måste ju ut någonstans innan dess