Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettdäggdjur
Läst 305 ggr
Cojimar
2

Den stora älgvandringen 2022

Den 22 april är det dags för succén Den stora älgvandringen igen på SVT. En av nyheterna i år är att vi som tittare delvis kommer att själva kunna välja vilken kamera vi vill skall vara aktiv, läs mera här.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

2021 och Den stora älgvandringen är tillbaka för tredje gången med totalt 29 kameror, 23 fjärrstyrda kameror. Till det 4 nattkameror, 1 superzoom och 1 drönare. Nytt för i är att vi även kommer försö...
[Elina07]
2

Det bästa med sommaren😁

Cojimar
1

Nu har showen börjat, men ännu har inga älgar visat sig.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I flera tusen år har älgarna vandrat samma leder för att komma till sommarens rika betesmarker. Följ årets vandring, som är den fjärde gången då vi får se älgar vandra i rutan och på Play.
Cojimar
1

#2 Mycket aktivitet redan dag ett. Satt en timme ungefär vid tvåtiden och såg tre älgar (i "entrén")- bra närbilder på ko och troligen två fjolårskalvar. Vidare en flock på femton renar, två dansande tranor på närhåll vid norra udden, två knipor och två kanadagäss.

Cojimar
0

Åtminstone sju älgar i "entrén" nu på morgonen.

Cojimar
0

Första simmarna över älven inräknade.

Årets första två älgar har simmat över älven under SVT:s årliga slow-tv-program Den stora älgvandringen.
  • Redigerat 2022-04-29 09:08 av Cojimar
Cojimar
0

43 älgar har i nuläget simmat över älven i sändningen från den stora älgvandringen.

• Redigerat 2022-05-07 09:20 av Cojimar
Cojimar
0

I morgon klockan 23:00 av slutas årets upplaga av Den stora älgvandringen, och trots en trög inledning har det räknats in rekordmånga älgar som simmat över älven - igår kväll var den siffran 63 stycken.

För tre år sedan, 2019, räknade man till 60 älgar som simmade över Ångermanälven i Kullberg. På måndagsmorgonen hade Den stora älgvandringen-entusiasterna, räknat till 58 älgar – och under sena eftermiddagen slogs rekordet. – Så otroligt häftigt att vi lyckades slå rekord, säger producenten Stefan Edlund.