Den stora älgvandringen 2023
Jodå, det blir bevakning av den stora älgvandringen även i år. Men startdatum har man inte meddelat ännu- det gör man i en två timmar (!) lång förhandssändning på SVT Play och Kunskapskanalen idag klockan 13.00.
Re:tired.
- Redigerat 2023-03-28, 19:33 av Fornöga
Vid midnatt går startskottet för årets upplaga av den stora älgvandringen.
- Redigerat 2023-04-23, 09:12 av Fornöga
Några har redan utsett vandringen till favoritprogram... 😉
Vad är det för skrik som TV-utrustningen fångat upp nattetid i älgvandringsmarkerna? Sannolikt kattuggla enligt en expert, men han är inte helt säker.
Första älgen har smugit sig över älven.

Vandrande älgar är populära – forskare vill förstå varför
De rör sig långsamt, äter mellis och tvekar att korsa farliga älvar. Den stora älgvandringen följs av en hängiven tv-publik. Forskaren Erica von Essen vill nu ta reda på varför vilda djur väcker tittarnas engagemang.
https://www.forskning.se/2023/05/04/vandrande-algar-ar-populara-forskare-vill-forsta-varfor/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8 För min del så gillar jag ovissheten- ungefär som att sitta i ett fågeltorn och inte veta vad som händer härnäst. Jag jagar inte själv, men jag misstänker att jägare kan känna liknande förväntan. Sedan är det ett bra program att "slötitta" på medan man tar en fika till exempel.
Igår var det mycket älg i bild under de tjugo minuter jag kollade, såg dock ingen som pallrade sig över älven.
- Redigerat 2023-05-06, 11:37 av Fornöga

#9: Tittar själv bara korta stunder på natten/morgonen och hittills har det bara hänt en gång att jag sett älgar, men då var det dock väldigt många som syntes. Nästan alla låg ner och vilade, och jag tror det var minst tio stycken.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
14 älgar har nu tagit sig över älven.

Älgar har koll på balanserad kost
Vide, blåbärsris och tall står högt upp på älgarnas meny, men viktigast är en bra balans mellan kolhydrater och protein. Det visar en studie.
– Kombinationen tall och bärris är en bättre balanserad kost för älgen än att bara äta tall eller bärris. Men finns det tillgång till videväxter så väljer älgen antagligen hellre dessa, säger Robert Spitzer.
Så om älgen själv får välja så blir det helst vide eller en kombination av tall och ris från bär. Men älgen gör så gott den kan utifrån den mat som finns tillgänglig. Är utbudet begränsat blir födovalet också det.
https://www.forskning.se/2023/05/09/algar-har-koll-pa-balanserad-kost/
Den sena våren förklarar varför förhållandevis få älgar vandrat i år, säger en forskare.
(Igår kväll hade trots allt 24 älgar företagit simturen över Ångermanälven inför TV-kamerorna.)

#13: Idag kör Kunskapskanalen en "sammanfattning" av årets älgvandring.
Årets vandringsbevakning är avslutad, men redan nu utlovas fortsättning 2024. Hoppas våren kommer i normal tid då!
#14 Även på SVT Play finns en sammanfattning (utan kommentarer). Intressant, även om överraskningsmomentet som finns i direktsändningen inte är detsamma.
#13 Korrigering: skulle stå 21 älgar.

#15: Tror det är samma sammanfattning som Kunskapskanalen visade igår. Vill minnas att det var 2 x 3 timmar totalt.
#16 Kan nog stämma.