Vilda djur iFokus

Vilda djur

Etikettdäggdjur
Läst 1395 ggr
Mysisa
2016-06-28 22:52
2

Skadad igelkott

Hej
Jag hittade idag en liten kotte i min trädgård som såg ut att ha fått värmeslag. Jag la en sval handduk över honom, gav honom mat och vatten och fixade ett parasoll.
Undertiden jag ringde kotte jouren så repade han sig och knallade iväg.
Efter ca en timme ringer  grannen och berättar att kotten kolappsat  hemma hos dom. Så vi följde kotte jourens instruktioner och gav vatten blandat med honung i en spruta och  "burade" in honom för observation.
När detta var gjort så upptäckte vi att han har ett skadat öga. Så det blev att ringa runt igen för att få reda på hur vi ska göra. Ringde polisen, flera olika veterinärer,  "kotte entusiaster" i halva landet m.m.
Nu  har jag honom ute i trädgården  med ett litet bo  och en värmeflaska om det behövs och  ögat kommer att rengöras. Ska prata med min veterinär imorgonbitti om att eventuellt få ögondroppar/salva.
I övrigt får han mat och vatten efter alla konstens regler.
Jag har fått information från flera olika håll att jag får ha honom under observation under 48 timmar  sen måste han släppas ut igen.
Hur gör jag om han behöver vidare vård för ögat efter dessa 48 timmar? Hur gör jag hans lilla hem som mest trivsamt? Hur mycket mat behöver en kotte?
Jag har fått rådet att ge honom några matskedar blöt kattmat blandat med äggula om dagen, är det inte bättre med färskfoder som jag ger hundarna (vom och hundemat).
Jag har fått mycket bra tips och råd från några eldsjälar som verkar vida sitt liv åt dessa små kottar men tänker att det är bra att få mer hjälp från  olika håll.
Så överös mig med tips om hur man tar hand  om en liten kotte bäst.

minavitas.wix.com/kennel

Tant Grön
2016-06-28 23:21
1

Du kan väl fråga på Igelkott iFokus

Mysisa
2016-06-28 23:23
0

#1 Tack :)

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
2016-06-28 23:25
1

Ååh guld till dig för din insats!!! <3<3<3

Tyvärr har jag inga råd att bjuda på då jag inte kan något om kottar. Men är med o håller tummarna att det går bra för lilla kotten o att ögat läker fort!

Vad gäller maten tänker jag spontant att vom o hundemat kanske inte är tillräckligt bra som helfoder för en liten kotte.

Då kandke blöt kattmat med ägg blir en bättre kombo rent näringsmässigt för lillplutten.

Vill du barfa kotten är det ju daggmaskar, insekter och ägg typ som gäller ju.. En tanke bara. 

Fortsätt snälla att berätta hur det går! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysisa
2016-06-28 23:35
1

Tack :) Jag tänker som du fast tvärt om att VoH är bättre näringsmässigt men jag vet inget om kottar så lyssnar på de råd jag fått och då är det kattmat + äggula som gäller.
Det handlar bara om 48 timmar i kottens liv iaf så jag borde inte kunna ge honom bestående men av näringsbrist iaf.
Hade gärna BARFAt honom egentligen men vill inte ta i sniglar och maskar så stackarn får klara sig på köpt mat

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
2016-06-28 23:45
0

Igelkott i fokus är ett bra förslag o hoppas du får något svar där. Men tyvärr finns ju risken att ingen ser eller svarar på en så pass inaktiv sida. Hoppas dock någon kottekunnig där inne svarar!

<3

Mysisa
2016-06-28 23:49
1

Har redan fått ett svar där :) Inte hunnit kolla svaret än men hoppas att jag får lite hjälp iaf.

Upptäckte nu när jag kollade till kotten att vattenskålen var tom nästan och han har kissat/bajsat i skålen, hur ser man till att vattnet är färskt?

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
2016-06-28 23:54
0

#5 vet inte. Men förslagsvis kanske flera vattenskålar, större vattenskål/fat/långpanna och byta rent i dem ofta?

Mysisa
2016-06-29 00:01
0

#7. Lutar åt att göra rent ofta isf. Skålen jag har är 15x15 cm och låg nog för kotten att dricka bekvämt. Vet inte om jag har nåt bättre hemma storleksmässigt

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
2016-06-29 00:09
0

Vad brukar kottar få sitt vatten ifrån mån tro?

Pölar? Dagg i gräs o buskar? 

Har den druckit upp en gång redan så fungerat det ju i alla fall o då är ju ofta rengöra i a f ett bra alternativ tänker jag. *bollar tankar bara eftersom jag inte heller vet*

Mysisa
2016-06-29 00:14
0

Jag tänker att dom får sitt vatten främst från födan och resten från pölar men det har jag egentligen noll koll på.
Alla jag pratat md under dagen har sagt att det är viktigt att se till att han har en skål med vatten vilket stärker teorin om pölar. Men jag ha inte haft en tanke på att fråga om hur skålen bör se ut.
Tror inte at han drukigt upp allt. Känns mer som att det blivit urspillt

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
2016-06-29 00:25
0

Ah ok. Men du tror att han druckit något i alla fall? I s f är ju det bra så långt ändå. O att han bajsat är ju klart positivt också!

Jag tänker att något "långgrunt" borde vara bra att dricka ur. Därför jag nämnde typ långpanna. För jag tänker en ganska låg kant som kotte kan klättra över om hen önskar. Men samtidigt så grunt att man bara behöver några millimeters djup o kotte omöjligt kan drunkna även om hen uppskattar bada t o m?

Men det kan ju lika gärna vara helt fel tänkt också. Jag vet inte. Viktigast är ju att hen dricker i  a f. Kissar o bajsar o gärna äter med. :-)

Tjeja
2016-06-29 09:47
1

En viltrehabiliterare har erbjudit hjälp i andra tråden på igelkott i fokus! :-)

Hur går det annars Mysisa? Håll oss gärna uppdaterade. Här hålls tummar och tassar för fullt för kottens räkning. ❤️

Mysisa
2016-06-29 12:15
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg det :)
Kotten verkar må bättre idag, ser piggare ut iaf. Bytt vatten skålen så att han inte ska spilla hoppas jag

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
2016-06-29 21:45
0

😍 Såå fiin Kotte! Hen ser ut att ha det fint där i sin lilla inhägnad i alla fall! ❤️

Fortsätt gärna att uppdatera oss hur det går med kottisen!  ❤️

Har du fått tag på någon viltrehabiliterare eller så i ditt område?

Mysisa
2016-06-30 19:34
2

Han har repat sig riktigt bra så nu är han utsläppt igen. Kommer att ha koll på honom och blir han sämre så har jag fått kontakt med en underbar tjej som kan hämta honom :)

minavitas.wix.com/kennel

Tjeja
2016-06-30 20:16
1

Yay vad härlig läsning! ❤️😍 Bra jobbat Mysisa!  👍

Tjeja
2016-07-13 19:46
0

💔