Annons:
Etikettfåglar
Läst 573 ggr
Catlady91
2/17/20, 9:06 AM

Ta fjädrar från naturen

Hej! Min katt älskar fjädrar, men det är dyrt att köpa leksaker med fjädrar hela tiden då de går sönder lätt. Så min fråga är, kan man ta fjädrar från vilda fåglar och använda de som leksak, eller är det farligt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Sindri
2/17/20, 11:11 AM
#1

Fåglar kan bära på löss, men om fjädern legat länge vet jag inte om de överlever, de behöver ju blod.

Catlady91
2/17/20, 12:12 PM
#2

Tänker på mer än sådant. Fåglar kan ju bära på mycket sjukdomar. Fågelinfluensa, t ex. Och nu ör man ju extra nervös när coronaviruset härjar..

Kanske finns något man kan göra för att få fjädrarna rena från bakterier och sådant?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sindri
2/17/20, 1:25 PM
#3

Influensa kan jag inte tänka mig smittar via fjädrar. Visst kan du lägga fjädrarna i sprit, men vet inte hur de blir då.
Kanske bättre du hittar något annat billigt som din katt kan leka med. En gammal  färgglad tygtrasa kan du klippa remsor i och sedan snurra ihop med ett snöre och fästa på en pinne.

Catlady91
2/17/20, 5:42 PM
#4

Jo,  men hon älskar just fjädrar..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sindri
2/17/20, 6:25 PM
#5

Lär känna någon som har fåglar och be att få fjädrar - de ruggar ju lite då och då. Eller fråga här
https://fjaderfa.ifokus.se/

Mandra
3/12/20, 10:56 AM
#6

Lägg fjädrarna i frysen (i plastbytta med lock) ett tag. Det dödar allt! Brukar jag göra. Och är ofarligt för katten. Är nog inte sprit. :)

Annons:
Sindri
3/12/20, 11:35 AM
#7

Nu finns det mycket påskfjädrar i butikerna, de kostar inte mycket.

Mandra
3/12/20, 12:14 PM
#8

#7 Men är fulla med färgämnen som man kanske inte vet så mkt om.

Sindri
3/12/20, 1:32 PM
#9

Det brukar finnas små som är brunspräckliga med lite vita prickar på, de är naturliga men jag vet inte från vilken fågel.

Mandra
3/12/20, 3:36 PM
#10

#9 Pärlhöna är det. Ja det går. 😉

Sindri
3/12/20, 4:49 PM
#11

#10 av: Mandra
Tack, har nog hört det men glömt.

Upp till toppen
Annons: